STŘEDOVÝ MOTOR BOSCH - vše co potřebujete vědět
Očekávaný motor Bosch Performance Line CX 2020 je venku! Zajímá Tě, jak dobrý je nový pohon ve srovnání s jeho předchůdcem? V tomto článku získáš nejdůležitější informace týkající se čtvrté generace nejpoužívanějšího motoru na trhu s elektrokoly. Pojďme se tedy podívat, jak si stojí motor nové generace ve srovnání s tím předchozím.
Elektrokola se středovým pohonem patří k absolutní špičce v nabídce kvalitních elektrokol. Výrazněji se začala elektrokola se středovým motorem prosazovat od roku 2014, nicméně v posledních letech zažívají obrovských rozmach a můžeme s klidem říci, že středové motory téměř zcela vytlačily nábojové motory - tedy motory umístněné většinou v zadním náboji. Někdy to u nás na prodejně vypadá, že nic jiného, než středové pohony ani neprodáváme ... Dlouhodobou jedničkou v daném segmentu je bezpochy německý výrobce BOSCH, kterému se v tomto článku budeme detailněji věnovat.
Každá z konkurenčních značek je v něčem dobrá, ale nikdo není ve všech ohledech tak precisní a důsledný, jako právě německý Bosch. I proto většina světově známých značek jízdních kol pohání své elektro modely právě pohonem Bosch a to především pro jeho vysoký výkon, spolehlivost, design, vlastnosti a samozřejmě prozatím nepřekonanou invenci této německé značky. Žádný z jiných výrobců neposkytuje svým zákazníkům tak rozsáhlé služby, servisní zázemí, diagnostiky a garanci dostupnosti ND jako právě Bosch. Mimo jiné i životnost baterií Bosch patří mezi nejdelší na trhu.
Hlavní novinky u motoru Bosch Performance Line CX 2020
Nový Bosch Performance Line CX není jen čerstvě upravenou verzí zastaralých předchůdců, ale zcela novým motorem, který se může pochlubit mimo jiné těmito přednostmi:
Velký převodník Bosch se "zbavil" pro něj tolik typického malého převodníku (pastorku) a přizpůsobil svojí technologii aktuálním trendům a požadavkům trhu a zákazníků. Díky velkému převodníku je motor přesný, plynulý a vždy poskytuje dostatek výkonu. Vnitřní odpor pedálu starého motoru Bosch CX s malým převodníkem byl zbytečně citelný, proto byla jízda bez asistence motoru mnohdy nepříjemná a únavná. Díky použité válečkové spojce šlapete zcela bez odporu motoru, jako na běžném kole.
Výkonější zatímco točivý moment zůstává stejný na 75 Nm, podpora nového motoru CX byla zvýšena z 300% na 340%. Byly upraveny i všechny ostatní úrovně pomoci. Úroveň podpory režimu Tour byla zvýšena ze 120% na 140%. Tyto změny se projeví také v režimu eMTB. Nový progresivní režim eMTB dynamicky „přepíná“ mezi Tour a Turbo a upravuje podporu podle scénáře jízdy a množství tlaku, který vyvíjíte na pedály – u nového motoru od 140% do 340% oproti od 120% do 300% u starého motoru Bosch Performance CX.
Kompaktnější Ve srovnání s ním byl objem snížen o téměř 50%. To umožní lepší, sofistikovanější integraci a vylepšenou geometrii celého kola.
Lehčí nový motor CX má magnesiové pouzdro a váží o 25% méně než jeho předchůdce – kolem 2,9 kg (původní motor vážil 4,09 kg). V této souvislosti bychom mohli k popisu nového Performance Line CX 2020 použít jednoduchou rovnici: méně materiálu = menší hmotnost. Vývojový tým společnosti Bosch podrobil svůj špičkový motor přísné stravě a jeho hmotnost ořezal o neuvěřitelných 1,3 kg. Díky tomuto významnému snížení hmotnosti budou výrobci kol moci používat větší baterie bez ovlivnění celkové hmotnosti kola. Ve srovnání s tím bude nový ebike s 625 Wh baterií lehčí než jeho ekvivalent se starým motorem Performance CX a 500 Wh baterií. Jinými slovy, výrobci budou brzy schopni stavět lehčí ebiky, aniž by to ovlivnilo jejich výkon nebo životnost. Těšíme se na novou vzrušující generaci kol s pohonem Bosch!
Citlivější režim eMTB byl přeprogramován tak, aby poskytoval konzistentní výkon v širokém rozsahu kadence. Ostrý sprint nebo kadenční šlapání? V režimu eMTB je podpora motoru velmi přirozená!
Lepší modulace Režim Turbo byl vylepšen tak, aby při jízdě působil co nejpřirozenějším dojmem, je méně trhaný a zároveň poskytuje maximální výkon. Jako dříve má motor CX čtyři režimy: Eco, Tour, eMTB a Turbo.
Plynulejší přechod na prahu 25 km/h byl podstatně zlepšen. Namísto mini převodníku a převodovky je nyní energie přenášena přímo prostřednictvím velkého převodníku. Motor nemá téměř žádný vnitřní odpor, což by mělo eliminovat mnohdy nepříjemný pocit předchozího modelu, při odpojení motoru nad hranicí 25 km/h.
Užší faktor Q (vzdálenost mezi klikami) byl zúžen na 175 mm, aby byl zajištěn přirozenější pocit při šlapání. A platí – čím užší, tím lepší. Pro srovnání, motor Yamaha je menší než 170 mm, Shimano je 177 mm a u Brose je šířka větší než 180 mm (v závislosti na klikách).
Větší kapacita Kromě předchozí baterie 500 Wh máte nyní také možnost zvolit plně integrovanou bateri PowerTube 625Wh pro dosažení extrémně dlouhého dojezdu.
Není to vždy o číslech aneb naše pocity
Stručně řečeno, nejnovější verze motoru Bosch Performance Line CX umí mnohem více než její předchůdce. Navzdory stejnému točivému momentu poskytuje nový Bosch o 40% větší podporu a více síly než předchůdce při plném výkonu. Zejména u strmých stoupání se znatelně zlepšil špičkový výkon režimu Turbo. Kromě toho je nyní režim snadnější ovládat při spuštění a při opatrném šlapání v technickém terénu. Zatímco „starý“ motor poskytuje svůj výkon náhle a energicky, nová verze je mnohem citlivější a předvídatelnější a zároveň nikdy neselže v dodání potřebného výkonu.
Nový režim eMTB je neuvěřitelně přesný, hladký a snadno ovladatelný a vždy poskytuje dostatek výkonu. I přechod na hranici 25 km/h je mnohem plynulejší než u předchozího modelu. Vnitřní odpor pedálu starého motoru Bosch CX byl zbytečně citelný, proto byla jízda bez asistence motoru mnohdy nepříjemná a únavná. S novým modelem máte opravdu pocit, jako byste jeli na běžném jízdním kole bez motoru, jakýkoliv odpor motoru je nepostřehnutelný.
Pokud bychom měli něco novému motoru vytknout, napadá nás asi pouze akustický projev motoru. Nemůžeme říct, že je nový motor hlučný, ale je škoda, že se nepodařilo akustický projev nového motoru o něco lépe "vyladit", jako je tomu u sourozenců z produktové řady – tedy motoru Bosch Active Line Plus (55Nm) nebo Bosch Performance (65Nm). Nicméně chápeme, že s vyšším krouticím momentem (75Nm) roste i akustický projev motoru. Zajímavé je, že hlučnost motoru je závislá na mnoha faktorech, jako např. konstrukce rámu kola, uložení motoru a použité komponenty jako je přehazovačka, řetěz a typ kazety, resp. počet převodů. Zatímco starší model generoval specifický „elektronický šum“, který je patrný zejména při plném zatížení, nová řada Bosch Performance Line CX generuje o něco hlubší nebo hrubší „tón“. Nutné je však podotknout, že nás zvuk motoru nijak neobtěžuje a motor je stále tišší než motor od Yamahy nebo Shimana.
Shrnutí
Pokud jde o výkon, nový Bosch CX 2020 v každém ohledu překonal svého předchůdce. Jednoduše řečeno, starý motor je prostě překonaný. V žádném případě nenaznačujeme, že kola se starým pohonem Bosch jsou nyní zastaralá, ale „pouze“ ohlašujeme novou vzrušující generaci modernějších elektrokol. Pokud se chcete na elektrokole pouze pasivně vozit, nemusíte vyhledávat elektrokolo s novým typem motoru, jelikož i ten původní pro vás bude naprosto dostatečný. Nicméně pokud hledáte ideálního parťáka pro aktivní využití v rámci vašich výletů, doporučujeme vám vybrat elektrokolo s novým typem motoru, protože budete nadšení z jeho vlastností – navíc ceny obou generací jsou srovnatelné.
Výhody pohonu Bosch
- kvalita zpracování a téměř 100% spolehlivost
- kultivovaný a čitelný jízdní projev
- vysoký reálný výkon motoru
- 100% servisní zabezpečení, podpora, diagnostiky
- pocitově nejpříjemnější svezení, krouticí moment je rozložený do širokého spektra otáček motoru = díky tomu motor nevyžaduje tak častou nutnost řazení jako v případě motoru Yamaha či Brose
- u nového typu motoru kladně hodnotíme možnost "volného" šlapání bez vnitřního odporu motoru
- dlouhá životnost baterie Bosch (v reálu se bavíme o životnosti mezi 5-8 rokem)
Nevýhody pohonu Bosch
- dlouhodobý problém s dostupností motorů Bosch, proto jsou mnohdy dodací lhůty elektrokol s pohonem Bosch problematické
- o něco vyšší cenová relace (v porovnání s pohonem Yamaha o cca. 5.000 Kč, v porovnání s Bafangem o cca. 10.000 Kč)
Přehled středových motorů BOSCH
>> nabídka elektrokol s tímto typem motoru - ZDE <<
>> nabídka elektrokol s tímto typem motoru - ZDE <<
Technické parametry jednotlivých motorů BOSCH
Bosch nabízí více systémů, které se liší především v maximálním točivém momentu a síle asistence, níže naleznete jednoduchý přehled nejpoužívanějších typů na našem trhu.
Přehled dostupných displejů BOSCH
V souvislosti se zvýšenými nároky na výkon, dojezd i estetiku přichází BOSCH s novým typem plně integrované baterie o kapacitě 400, 500 nebo 625Wh. Díky své kompaktní velikosti a minimalistickému designu se dokonale hodí do designu elektrokol. Existují dvě varianty, jak lze baterii nainstalovat: vodorovně nebo horizontálně. Sofistikovaná technologie lithium-iontových baterií, které lze integrovat do rámu, zajišťuje bezstarostné potěšení z jízdy, pojistka zabraňuje vypadnutí i v náročném terénu, samozřejmostí zůstává pohodlné vyjmutí baterie z rámu kola.
Přehled doby nabíjení baterií BOSCH
Ukázka vyjmutí plně integrované baterie BOSCH
Středový motor Bosch - srdce pohonu elektrokola
Bosch Performance CX - 3. generace v detailu
Hlavní přednosti středového motoru BOSCH
U elektrokola je vždy velmi důležitá přesnost dávkování výkonu motoru, tak, aby Vás elektrokolo nedostalo do nepříjemné situace. Motor BOSCH používá rovnou 3 typy senzorů, které zajišťují naprosto přesný, plynulý výkon asistence. Senzory provádí měření 1000-krát za sekundu, díky tomu si můžete nerušeně užívat maximální komfort v jakékoliv situaci. Typy senzorů
|
Funkce "E-shift" výrazně zjednodušuje a optimalizuje řazení. Dokonalé sladění výkonu motoru a krokování přehazovačky zajišťuje pohodlné řazení i v prudkém výjezdu. Tuto funkci ocení nejenom ženy .. Ve chvíli, kdy dáte povel k přeřazení přehazovačkou, motor tuto situaci pozná a reaguje okamžitým snížením kroutícího momentu a jeho opětovným zvýšením po naskočení řetězu na zvolený pastorek. To nejenom zajišťuje plynulejší chod řazení, ale i snižuje opotřebení komponent - řetězu, kazety, přehazovačky |
||
4 jízdní režimy Turbo, Sport, Tour, Eco (režim Eco oceníte především při jízdě s cyklistou na normálním kole) | ||
< |