Obsluhu a ovládání elektrokola zvládne i laik

Elektrokola mají oproti běžným jízdním kolům svá specifika. Tím hlavním je nutnost kontroly nad pohonným systémem, tedy regulace míry asistence elektromotoru během jízdy. Kromě toho je potřeba mít přehled o aktuální kapacitě akumulátoru, jež určuje dojezdovou vzdálenost elektrokola. Pro jeho správnou funkci je tedy nezbytné využívat vhodná nastavení a kontrolovat stav akumulátoru prostřednictvím displeje. 

Obsluha a ovládání elektrokola

Použití elektrokola je poněkud jiné než u běžného kola. V prvé řadě, elektrokolo má motor. To znamená, že ti kolo samotné může pomoci v náročnějším terénu, například při jízdě do prudkého kopce. Jízdu tak zvládneš bez zbytečně propoceného trička. Pořízení elektrokola se vyplatí i v případě, že plánuješ cestovat na delší vzdálenosti. Oceníš jej ale i v běžném městském provozu. Vzhledem k tomu, že jezdec na elektrokole během jízdy vynakládá (s přípomocí) méně námahy, je elektrokolo ideální pro denní dojíždění do zaměstnání. Vhodné je i pro ty, kdo si chtějí užít volnost cestování na kole, ale z důvodů zdravotních či kondičních nemohou. 

Základní prvky elektrokola

Jak již označení elektrokolo napovídá, od klasického bicyklu se v některých ohledech liší. Pokud se detailněji podíváme na základní prvky elektrokola, jsou to tyto:

  • motor,
  • akumulátor a systém jeho uchycení v rámu,
  • ovladač s displejem,
  • senzor snímače rychlosti,
  • propojovací kabeláž,
  • příslušenství – klíček akumulátoru a nabíječka.
Elektrokolo
Obsluhu a ovládání elektrokola zmákne po krátké chvíli i laik.

Umístění motoru elektrokola

Jednou z klíčových vlastností elektrokol je umístění motoru. V zásadě existují dvě možnosti, motor v náboji zadního kola a motor umístěný ve středu rámu. Každá z možností má své výhody a nevýhody. 

  • Motor v zadním náboji kola patří k nejčastějším řešením. Nevyžaduje tzv. frekvenční šlapání, z toho důvodu se hodí zejména do městského provozu nebo na rovinu. Velkou výhodou tohoto řešení je jednoduchý servis a solidní zrychlení a také dobrý poměr ceny a výkonu. Nevýhodou nicméně je vyšší zatížení kola v zadní části a také nerovnoměrné rozdělení energie (elekromotor pomáhá více nebo méně, když šlapeš, výsledkem je horší synchronizace).
  • Motor ve střední části rámu je nejlepší z hlediska vyvážení a tím i jízdních vlastností. Kromě rychlosti šlapání reaguje i na sílu, jakou šlapeš, a dovede proto nabídnout ideální přípomoc. Díky tomu, že automaticky volí optimální otáčky, je středový motor úspornější. Nevýhodou je vyšší pořizovací cena, v závislosti na stylu řazení se také snižuje životnost řetězu o cca 15 %.

Způsob umístění baterie

Bez baterie by bylo elektrokolo jen obyčejným bicyklem. Baterii dodává potřebnou energií a proto patří vedle motoru k nejdůležitějším komponentům. Nejčastěji se využívají lithium-iontové baterie, které, za předpokladu správných skladovacích podmínek, nabízejí vysokou kapacitu a dlouhou životnost. Vyžadují však pravidelné nabíjení a i když je nepoužíváš, je vhodné je udržovat nabité na 50 až 80 % a dobíjet cca jednou do měsíce.

Baterie můžeme podle umístění rozdělit na dvě skupiny:

  • Rámové baterie jsou ideální zejména s tím ohledem, že nenaruší těžiště kola. Umísťují se na místo, kde je obvykle držák na láhev s pitím. Na trhu jsou jak baterie plně integrované do rámu, tak ty, které jsou součástí rámu jen částečně.
  • Nosičové baterie jsou vhodné pouze pro kola, která už z podstaty prostor na zadní nosič mají, tedy nejčastěji městské typy. Nijak to ale nebrání tomu, aby se dala baterie snadno vyjmout. Umístění v zadní části kola je však trochu poznat na jízdních vlastnostech kola, těžiště je posunuto více dozadu.

Typy ovladačů elektrokol

Dle druhu pohonu, výrobce a stupně osazení jízdního kola rozlišujeme tři základní typy ovladačů – s LED displejem, s LCD displejem a s tzv. smart systémem.

Ovládání s LED displejem

LED displej představuje nejjednodušší systém ovládání kola. Tímto typem displeje dokážeš kolo zapnout/vypnout, ovládat stupeň přípomoci šlapání a asistenta při chůzi, popřípadě zapnout/vypnout světla. Zobrazuje také stupeň nabití baterie.

iElektrokola jsou perfektní pro sportovce, do města i na vesnici

Ovládání s LCD displejem

Druhým typem je samostatný ovladač umístěný u gripu s LCD displejem a to nejčastěji uprostřed řídítek. Je to tak nejpohodlnější a nejpřehlednější, nicméně nic nebrání tomu umístit displej kamkoliv. Tento ovladač funguje navíc jako jednoduchý cyklopočítač (aktuální rychlost, denní a celková ujetá vzdálenost, průměrná rychlost, čas, zobrazení výkonu motoru atd.). Dle možností výrobce lze určovat další parametry, jako je přesný průměr/obvod kola, počet stupňů přípomoci a možnost jejich individuálního nastavení apod.

Nokia 7 Plus, bílá barva Nokia 7 Plus, fotoaparát

Displej elektrokola může být umístěn na řídítkách nebo na rovněž dobře viditelném horním rámu.

Ovládání se smart systémem

Smart systémy, které jsou samy o sobě spíše než ovládáním bonusovou funkcí navíc, jsou vybaveny např. funkcí GPS s možností navigace a záznamu trasy, určení polohy kola či tréninkovými módy. Kromě toho nabízí i možnost propojení s chytrým telefonem apod. LCD displeje je zpravidla možné vyjmout z jízdního kola bez použití nářadí.

Cestování na elektrokole je vhodné i pro ty, kdo si ze zdravotních důvodů nemohou jízdu na klasickém bicyklu dovolit.

Ovládání elektrokola krok za krokem

Na modelovém příkladu si ukážeme základní ovládání elektrokola.

iElektrokolo v příkladu je vybaveno pohonem Yamaha, ovladačem umístěným u gripu a LCD displejem uprostřed řídítek. V případě jiných modelů se postup může v detailech lišit. Všechny potřebné informace bude obsahovat návod k obsluze, který bude součástí příslušenství každého kola.

Před výjezdem zkontroluj stav nabití akumulátoru, případně akumulátor nabijte. Po kontrole nabití akumulátoru zapni tlačítkem na ovladači systém elektrokola. Šipkami nahoru/dolů zvol stupeň elektrické přípomoci, tedy sílu (výkon motoru), kterou kolo pomáhá k vynaložené síle šlapání.

Elektrokolo
Přípomoc si můžete nastavit dle terénu nebo podle toho, jak moc jste unaveni.

Stupeň přípomoci

Nastavení můžeš libovolně měnit během jízdy. Volba stupně přípomoci ovlivňuje nejen výkon motoru, ale i délku dojezdu elektrokola na jedno dobití baterie. Těchto stupňů je obvykle tři až pět, u vyšších modelů najdeme až devět stupňů. Volba stupně přípomoci se volí pomocí k tomu určeného přepínače a zobrazuje se na displeji elektrokola. Na moderních kolech už dnes najdeme různé Eco režimy, které využijete zejména, tehdy, chcete-li si užít jízdu s kolegou cyklistou, který nemá elekrokolo. Kola dále nabízí režimy jako Turbo (pro maximální rychlost) či varianty určené pro sport či dálkové jízdy. Vydatným pomocníkem je i asistent při tlačení kola, který tuto činnost výrazně ulehčí.

Elektrokola: brzdy a další příslušenství

Stejně jako u klasických kol, i u elektrokol je důležité mít správně seřízené brzdy. Na elektrokolech se nejčastěji používají kotoučové hydraulické brzdy, které mají ideální výkon, aby dokázaly jízdu zpomalit či úplně zastavit. Brzdy patří mezi ty komponenty na elektrokolo, jež můžete poměrně jednoduše (nebo pomocí servisu) vyměnit či vylepšit. Kromě brzd jsou k dispozici také další typy osvětlení, držáky na láhev nebo celá škála brašen na náhradní baterie, pojistky a další vybavení.

Optimalizace dojezdu elektrokola

Délka dojezdu obecně nejvíce závisí na výškovém profilu trati, váze jezdce a na správné volbě stupňů elektrické přípomoci během jízdy. Čím vyšší zvolený stupeň přípomoci, tím menší je dojezd elektrokola, a naopak. Správnou volbou stupňů (do kopce vyšší, v rovinatých úsecích nižší) tedy můžeš optimalizovat dojezd elektrokola.

Elektrokolo Sava e27 Carbon 6.0
Horské elektrokolo Sava e27 Carbon 6.0 má dojezd až 85 km.

Jízda bez elektromotoru

Pokud zvolíš režim OFF (vypnuto) nebo v případě vybití baterie během jízdy, u většiny modelů jedete jako na klasickém jízdním kole, pouze s přihlédnutím k vyšší váze kola (zejména váha motoru a akumulátoru). Zpravidla tedy nepřekonáváte žádný odpor spojený s elektromagnety, toto je řešeno osazenou volnoběžkou.

iJak vybrat elektrokolo

Obsluha a nabíjení akumulátoru

Akumulátor je v tomto případě uchycen na spodní rámovou trubku. Jeho vyjmutí je možné pomocí unikátního klíče, který je ve dvou vyhotoveních součástí dodávky elektrokola. Uvolněním zámku a vyklopením akumulátoru do strany jej vyjmi z rámu. Tím je zajištěno snadné dobíjení bez nutnosti umístění celého jízdního kola do blízkosti elektrické zásuvky. Na tomto místě je však třeba upozornit i na to, že některá kola mají akumulátor integrovaný a je proto nutné jej nabíjet přímo na kole připojením kabelu.

Elektrokolo, baterie Elektrokolo, baterie

Baterii z elektrokola vyndáte pomocí speciálního klíče. Není tedy nutné celé elektrokolo umisťovat k nabíječce.

Nabíjení prováděj k tomu určeným konektorem a výhradně originální nabíječkou. Aktuální stav nabíjení se zobrazuje LED diodami přímo na akumulátoru. Doba nabíjení je cca 2,5 h. Během provozu elektrokola je stav nabití akumulátoru zobrazen na displeji nebo přímo na akumulátoru po stisknutí příslušného tlačítka.

iNemusíte kupovat již hotové elektrokolo. Zajímavou možností je přestavba elektrokola. K dispozici je celá řada komponentů, samotná přestavba ale vyžaduje trochu zkušeností a cviku. Doporučujeme proto svěřit tuto činnost odbornému servisu.

K dispozici je celá řada akumulátorů pro elektrokola. Klasické, olověné akumulátory na elektrokolo představují ideální poměr cena/výkon, mohou ale představovat jistý ekologický problém při likvidaci. Lepší a modernější volbou jsou akumulátory na základě lithia v různých kombinacích (lithium-ionové, lithium-polymerové). Ty jsou dnes velmi oblíbené a snadno dostupné. Stejně jako u olověných, nečiní nejmenší problém jejich opakované nabíjení. 

Elektrokolo, baterie Elektrokolo, baterie

Baterie elektrokola se dobije asi za 2,5 hodiny. O jejím stavu budete informováni LED diodami.

Péče o akumulátor elektrokola

Akumulátor skladujte ideálně v nabitém stavu, při dlouhodobém nepoužívání elektrokola (např. v zimním období) je nutné akumulátor jednou za dva měsíce dobít. Po nabití akumulátor umísti zpět do rámu a pečlivě uzamkni, aby nedošlo k jeho uvolnění za jízdy!

iVyjmutí akumulátoru je vhodné také při nakládání jízdního kola do automobilu (nebo na střešní nosič), výrazně tím snížíš jeho hmotnost při manipulaci a zvedání.

Ovládání a obsluha elektrokola je poměrně jednoduchá. Jedním z hlavních zájmů řidiče je co nejdelší dojezd. Ten zvýšíš volbou nižší přípomoci a také nižším stupněm.

Kubova cykloškola

Obsluhu a ovládání elektrokola zvládne i laik

30. 11. 2020 12.04

Elektrokola mají oproti běžným jízdním kolům svá specifika. Tím hlavním je nutnost kontroly nad pohonným systémem, tedy regulace míry asistence elektromotoru během jízdy. Kromě toho je potřeba mít přehled o aktuální kapacitě akumulátoru, jež určuje dojezdovou vzdálenost elektrokola. Pro jeho správnou funkci je tedy nezbytné využívat vhodná nastavení a kontrolovat stav akumulátoru prostřednictvím displeje. 

Obsluha a ovládání elektrokola

Použití elektrokola je poněkud jiné než u běžného kola. V prvé řadě, elektrokolo má motor. To znamená, že ti kolo samotné může pomoci v náročnějším terénu, například při jízdě do prudkého kopce. Jízdu tak zvládneš bez zbytečně propoceného trička. Pořízení elektrokola se vyplatí i v případě, že plánuješ cestovat na delší vzdálenosti. Oceníš jej ale i v běžném městském provozu. Vzhledem k tomu, že jezdec na elektrokole během jízdy vynakládá (s přípomocí) méně námahy, je elektrokolo ideální pro denní dojíždění do zaměstnání. Vhodné je i pro ty, kdo si chtějí užít volnost cestování na kole, ale z důvodů zdravotních či kondičních nemohou. 

Základní prvky elektrokola

Jak již označení elektrokolo napovídá, od klasického bicyklu se v některých ohledech liší. Pokud se detailněji podíváme na základní prvky elektrokola, jsou to tyto:

  • motor,
  • akumulátor a systém jeho uchycení v rámu,
  • ovladač s displejem,
  • senzor snímače rychlosti,
  • propojovací kabeláž,
  • příslušenství – klíček akumulátoru a nabíječka.
Elektrokolo
Obsluhu a ovládání elektrokola zmákne po krátké chvíli i laik.

Umístění motoru elektrokola

Jednou z klíčových vlastností elektrokol je umístění motoru. V zásadě existují dvě možnosti, motor v náboji zadního kola a motor umístěný ve středu rámu. Každá z možností má své výhody a nevýhody. 

  • Motor v zadním náboji kola patří k nejčastějším řešením. Nevyžaduje tzv. frekvenční šlapání, z toho důvodu se hodí zejména do městského provozu nebo na rovinu. Velkou výhodou tohoto řešení je jednoduchý servis a solidní zrychlení a také dobrý poměr ceny a výkonu. Nevýhodou nicméně je vyšší zatížení kola v zadní části a také nerovnoměrné rozdělení energie (elekromotor pomáhá více nebo méně, když šlapeš, výsledkem je horší synchronizace).
  • Motor ve střední části rámu je nejlepší z hlediska vyvážení a tím i jízdních vlastností. Kromě rychlosti šlapání reaguje i na sílu, jakou šlapeš, a dovede proto nabídnout ideální přípomoc. Díky tomu, že automaticky volí optimální otáčky, je středový motor úspornější. Nevýhodou je vyšší pořizovací cena, v závislosti na stylu řazení se také snižuje životnost řetězu o cca 15 %.

Způsob umístění baterie

Bez baterie by bylo elektrokolo jen obyčejným bicyklem. Baterii dodává potřebnou energií a proto patří vedle motoru k nejdůležitějším komponentům. Nejčastěji se využívají lithium-iontové baterie, které, za předpokladu správných skladovacích podmínek, nabízejí vysokou kapacitu a dlouhou životnost. Vyžadují však pravidelné nabíjení a i když je nepoužíváš, je vhodné je udržovat nabité na 50 až 80 % a dobíjet cca jednou do měsíce.

Baterie můžeme podle umístění rozdělit na dvě skupiny:

  • Rámové baterie jsou ideální zejména s tím ohledem, že nenaruší těžiště kola. Umísťují se na místo, kde je obvykle držák na láhev s pitím. Na trhu jsou jak baterie plně integrované do rámu, tak ty, které jsou součástí rámu jen částečně.
  • Nosičové baterie jsou vhodné pouze pro kola, která už z podstaty prostor na zadní nosič mají, tedy nejčastěji městské typy. Nijak to ale nebrání tomu, aby se dala baterie snadno vyjmout. Umístění v zadní části kola je však trochu poznat na jízdních vlastnostech kola, těžiště je posunuto více dozadu.

Typy ovladačů elektrokol

Dle druhu pohonu, výrobce a stupně osazení jízdního kola rozlišujeme tři základní typy ovladačů – s LED displejem, s LCD displejem a s tzv. smart systémem.

Ovládání s LED displejem

LED displej představuje nejjednodušší systém ovládání kola. Tímto typem displeje dokážeš kolo zapnout/vypnout, ovládat stupeň přípomoci šlapání a asistenta při chůzi, popřípadě zapnout/vypnout světla. Zobrazuje také stupeň nabití baterie.

iElektrokola jsou perfektní pro sportovce, do města i na vesnici

Ovládání s LCD displejem

Druhým typem je samostatný ovladač umístěný u gripu s LCD displejem a to nejčastěji uprostřed řídítek. Je to tak nejpohodlnější a nejpřehlednější, nicméně nic nebrání tomu umístit displej kamkoliv. Tento ovladač funguje navíc jako jednoduchý cyklopočítač (aktuální rychlost, denní a celková ujetá vzdálenost, průměrná rychlost, čas, zobrazení výkonu motoru atd.). Dle možností výrobce lze určovat další parametry, jako je přesný průměr/obvod kola, počet stupňů přípomoci a možnost jejich individuálního nastavení apod.

Nokia 7 Plus, bílá barva Nokia 7 Plus, fotoaparát

Displej elektrokola může být umístěn na řídítkách nebo na rovněž dobře viditelném horním rámu.

Ovládání se smart systémem

Smart systémy, které jsou samy o sobě spíše než ovládáním bonusovou funkcí navíc, jsou vybaveny např. funkcí GPS s možností navigace a záznamu trasy, určení polohy kola či tréninkovými módy. Kromě toho nabízí i možnost propojení s chytrým telefonem apod. LCD displeje je zpravidla možné vyjmout z jízdního kola bez použití nářadí.

Cestování na elektrokole je vhodné i pro ty, kdo si ze zdravotních důvodů nemohou jízdu na klasickém bicyklu dovolit.

Ovládání elektrokola krok za krokem

Na modelovém příkladu si ukážeme základní ovládání elektrokola.

iElektrokolo v příkladu je vybaveno pohonem Yamaha, ovladačem umístěným u gripu a LCD displejem uprostřed řídítek. V případě jiných modelů se postup může v detailech lišit. Všechny potřebné informace bude obsahovat návod k obsluze, který bude součástí příslušenství každého kola.

Před výjezdem zkontroluj stav nabití akumulátoru, případně akumulátor nabijte. Po kontrole nabití akumulátoru zapni tlačítkem na ovladači systém elektrokola. Šipkami nahoru/dolů zvol stupeň elektrické přípomoci, tedy sílu (výkon motoru), kterou kolo pomáhá k vynaložené síle šlapání.

Elektrokolo
Přípomoc si můžete nastavit dle terénu nebo podle toho, jak moc jste unaveni.

Stupeň přípomoci

Nastavení můžeš libovolně měnit během jízdy. Volba stupně přípomoci ovlivňuje nejen výkon motoru, ale i délku dojezdu elektrokola na jedno dobití baterie. Těchto stupňů je obvykle tři až pět, u vyšších modelů najdeme až devět stupňů. Volba stupně přípomoci se volí pomocí k tomu určeného přepínače a zobrazuje se na displeji elektrokola. Na moderních kolech už dnes najdeme různé Eco režimy, které využijete zejména, tehdy, chcete-li si užít jízdu s kolegou cyklistou, který nemá elekrokolo. Kola dále nabízí režimy jako Turbo (pro maximální rychlost) či varianty určené pro sport či dálkové jízdy. Vydatným pomocníkem je i asistent při tlačení kola, který tuto činnost výrazně ulehčí.

Elektrokola: brzdy a další příslušenství

Stejně jako u klasických kol, i u elektrokol je důležité mít správně seřízené brzdy. Na elektrokolech se nejčastěji používají kotoučové hydraulické brzdy, které mají ideální výkon, aby dokázaly jízdu zpomalit či úplně zastavit. Brzdy patří mezi ty komponenty na elektrokolo, jež můžete poměrně jednoduše (nebo pomocí servisu) vyměnit či vylepšit. Kromě brzd jsou k dispozici také další typy osvětlení, držáky na láhev nebo celá škála brašen na náhradní baterie, pojistky a další vybavení.

Optimalizace dojezdu elektrokola

Délka dojezdu obecně nejvíce závisí na výškovém profilu trati, váze jezdce a na správné volbě stupňů elektrické přípomoci během jízdy. Čím vyšší zvolený stupeň přípomoci, tím menší je dojezd elektrokola, a naopak. Správnou volbou stupňů (do kopce vyšší, v rovinatých úsecích nižší) tedy můžeš optimalizovat dojezd elektrokola.

Elektrokolo Sava e27 Carbon 6.0
Horské elektrokolo Sava e27 Carbon 6.0 má dojezd až 85 km.

Jízda bez elektromotoru

Pokud zvolíš režim OFF (vypnuto) nebo v případě vybití baterie během jízdy, u většiny modelů jedete jako na klasickém jízdním kole, pouze s přihlédnutím k vyšší váze kola (zejména váha motoru a akumulátoru). Zpravidla tedy nepřekonáváte žádný odpor spojený s elektromagnety, toto je řešeno osazenou volnoběžkou.

iJak vybrat elektrokolo

Obsluha a nabíjení akumulátoru

Akumulátor je v tomto případě uchycen na spodní rámovou trubku. Jeho vyjmutí je možné pomocí unikátního klíče, který je ve dvou vyhotoveních součástí dodávky elektrokola. Uvolněním zámku a vyklopením akumulátoru do strany jej vyjmi z rámu. Tím je zajištěno snadné dobíjení bez nutnosti umístění celého jízdního kola do blízkosti elektrické zásuvky. Na tomto místě je však třeba upozornit i na to, že některá kola mají akumulátor integrovaný a je proto nutné jej nabíjet přímo na kole připojením kabelu.

Elektrokolo, baterie Elektrokolo, baterie

Baterii z elektrokola vyndáte pomocí speciálního klíče. Není tedy nutné celé elektrokolo umisťovat k nabíječce.

Nabíjení prováděj k tomu určeným konektorem a výhradně originální nabíječkou. Aktuální stav nabíjení se zobrazuje LED diodami přímo na akumulátoru. Doba nabíjení je cca 2,5 h. Během provozu elektrokola je stav nabití akumulátoru zobrazen na displeji nebo přímo na akumulátoru po stisknutí příslušného tlačítka.

iNemusíte kupovat již hotové elektrokolo. Zajímavou možností je přestavba elektrokola. K dispozici je celá řada komponentů, samotná přestavba ale vyžaduje trochu zkušeností a cviku. Doporučujeme proto svěřit tuto činnost odbornému servisu.

K dispozici je celá řada akumulátorů pro elektrokola. Klasické, olověné akumulátory na elektrokolo představují ideální poměr cena/výkon, mohou ale představovat jistý ekologický problém při likvidaci. Lepší a modernější volbou jsou akumulátory na základě lithia v různých kombinacích (lithium-ionové, lithium-polymerové). Ty jsou dnes velmi oblíbené a snadno dostupné. Stejně jako u olověných, nečiní nejmenší problém jejich opakované nabíjení. 

Elektrokolo, baterie Elektrokolo, baterie

Baterie elektrokola se dobije asi za 2,5 hodiny. O jejím stavu budete informováni LED diodami.

Péče o akumulátor elektrokola

Akumulátor skladujte ideálně v nabitém stavu, při dlouhodobém nepoužívání elektrokola (např. v zimním období) je nutné akumulátor jednou za dva měsíce dobít. Po nabití akumulátor umísti zpět do rámu a pečlivě uzamkni, aby nedošlo k jeho uvolnění za jízdy!

iVyjmutí akumulátoru je vhodné také při nakládání jízdního kola do automobilu (nebo na střešní nosič), výrazně tím snížíš jeho hmotnost při manipulaci a zvedání.

Ovládání a obsluha elektrokola je poměrně jednoduchá. Jedním z hlavních zájmů řidiče je co nejdelší dojezd. Ten zvýšíš volbou nižší přípomoci a také nižším stupněm.