Středový motor pro elektrokola BAFANG

Bafang MaxDrive je černým koněm na poli středových pohonů. Pyšní se především velmi vysokým točivým momentem motoru, který může dosáhnout až do výše 80 Nm. Motor je přitom velmi tichý a vysoce účinný. Díky příznivé ceně a modernímu designu použitých komponentů je tak velice zajímavou alternativou k zavedeným značkovým pohonům. Žádáte-li vysoký výkon v dobrém poměru k ceně a nepotrpíte si na zvučná jména světových značek, pak Vás středový pohon MaxDrive určitě nadchne.

BAGANG MAX DRIVE - vše o motoru

 

Značka Bafang se v odvětví elektrokol prosadila především díky nábojovým (předním a zadním) motorům, kde je dlouhodobě jedničkou na světovém trhu. V posledních pěti letech se však Bafang intenzivně zaměřil i na výrobu středových motorů. Rozměrově je motor o něco objemnější a vizuálně je na elektrokole výraznější, tudíž finální design kola nepůsobí tak propracovaně, jako v případě pohonů BoschBrose nebo Yamaha. Jízdní projev motoru je příjemný a motor je až překvapivě tichý – vnímáme tento motor jako druhý nejtišší, hned po motoru Bosch. 

 

Musím přiznat, že jsem z počátku vnímal pohon Bafang, jako levnější alternativu ke značkovým pohonům a jízdní projev i zpracování bylo „slabší“.  Nicméně poslední verze motoru Bafang, která se používá u modelů od roku 2017 (např. Leader Fox, Apache, Agogs, apod.), výrazně dotahuje konkurenci a v pomyslném žebříčku jednotlivých značek bychom přiřadili Bafangu třetí místo, ihned za Bosch a Yamaha.

 

Hlavní výhodou pohonu Bafang je zajímavá cena, jelikož elektrokola s pohonem Bafang můžete na trhu koupit již od 35.000 Kč. Je pravdou, že úroveň zpracování některých komponentů, jako je např. nabíječka či palubní ovladač nedosahují takových kvalit a designového zpracování, ale to je spíše takový menší kosmetický nedostatek. Servisní zabezpečení a spolehlivost motorů je na vysoké úrovni. Drobnou výtku máme pouze k nastavení a rozložení krouticího momentu.

 

Dle údajů výrobce disponuje motor krouticím momentem 80 Nm, nicméně v praxi dosahuje motor subjektivně nižšího výkonu a v praktickém srovnání výkonově za konkurencí Bosch, Yamaha, Brose prokazatelně pokulhává. Motor Bafang je možné označit jako motor „bez emoce“. Motor nedosahuje žádné výrazné špičky, máte pocit, jako kdyby jel pořád konstantně, bez výraznějších výkyvů. Pro někoho to můžeme být výhoda (zejména u krosových a městských kol – případně dámském využití), ale v případě jízdy v členitějším a těžším terénu může výkon chybět.

 

 

Základní parametry

  • Hmotnost motoru:  3,8 kg
  • Max. kroutící moment: 70-80Nm  (subjektivně na nás motor působí slabším dojmem)
  • Počet jízdních režimů: 4-5 (dle nastavení výrobce)
  • Automatická detekce při řazení: ne

 

Výhody pohonu Bafang

  • nižší pořizovací cena 
  • tichý chod motoru
  • servisní zabezpečení + nižší cena náhradních dílů
  • vhodné pro rekreační jízdu v mírně zvlněném terénu 
  • výrobce může použít libovolný akumulátor, díky tomu se objevují modely s kapacitou vyšší než 16Ah (600Wh a více)

 

Nevýhody pohonu Bafang

  • vyšší hmotnost motoru
  • o něco méně citlivý torzní snímač, regulace výkonu není zcela přesná a citlivá
  • pomalejší nástup výkonu při rozjezdu
  • menší rozsah převodů – nevhodné do větších kopců
  • občas nalezneme v rámci servisu drobné výrobní nepřesnosti  

 

 

Motor

Srdcem elektrokola je středový motor Bafang MaxDrive se jmenovitým výkonem 250W, který je ve špičce schopen dosáhnout výkonu až 520W. Hlavním trumfem motoru Bafang MaxDrive je však jeho velmi vysoký točivý moment až 80 Nm při zachování nízké spotřeby (pro srovnání, středový motor Bosch Performance nabízí kroutící moment 60 Nm). Motor je vybaven snímačem šlapání a torzním snímačem síly šlapání. Řídící jednotka, která je integrovaná do těla motoru, tak při určování míry asistence vyhodnocuje, jakou silou jezdec šlape do pedálu a podle toho reguluje výkon motoru. Tzn. čím větší silou jezdec šlape, tím větší silou motor pomáhá.

 

 

Jednotlivé typy motorů Bafang

 

BAFANG MODEST

 

Tento typ motoru nemá torzní (tlakový) snímač. Je vybaven pouze integrovaným senzorem otáček, který vyhodnocuje signály šlapání a otáček ze středové osy motoru. Díky absenci torzního snímače není dávkování výkonu tak plynulé a motor se svým chováním pocitově blíží spíše zadnímu motoru. Jedná se o cenově dostupnější verzi motoru MAXDRIVE s torzním snímačem. K motoru lze namontovat snímač řazení (Gear senzor). Tento typ motoru doporučujeme pro využití po silnicích nebo v lehkém terénu, kde vás absence torzního snímače nebude tolik limitovat / obtěžovat.

 

 

 

 

 

BAFANG MaxDrive - M420

 

Středový elektromotor Bafang M420 - dříve též známý jako Max Drive - prošel důkladným přepracováním a v obchodech jej nyní najdete pod označením M420. Nabídne výkon 250 wattů, točivý moment 80 newtonmetrů. Tento typ motoru je vybaven torzním (tlakovým ) snímačem, řídící jednotka vyhodnocuje, jakou silou jezdec šlape do pedálů a podle toho reguluje výkon motoru. Od předchůdce se liší osou s uchycením klik na tisícihran. Softwarově zůstává stejný. K motoru lze taktéž namontovat snímač řazení (Gear senzor). Tento typ motoru je momentálně nejlepší volbou v segmentu elektrokol střední třídy (35.000 - 50.000 Kč).

 

 

 

 

 

BAFANG MaxDrive - M500

 

Své využití najde především v segmentu horských elektrokol a speed pedeleců, čemuž bezezbytku odpovídají také jeho parametry. M500 je vybaven torzním ( tlakovým ) snímačem, řídící jednotka vyhodnocuje, jakou silou jezdec šlape do pedálů a podle toho reguluje výkon motoru. Elektromotor nabídne výkon 250 wattů a točivý moment 95 newtonmetrů. Stejně jako u motoru M420, činí maximální rychlost 25 km/h, popřípadě 45 km/h v závislosti na způsobu využití a platných právních předpisech. Motor se vyznačuje plynulým a tichým chodem, hlavně při změně převodů a to i při jízdě do kopce. Motor podporuje snímač řazení (Gear senzor).

 

 

 

Kubova cykloškola

Středový motor pro elektrokola BAFANG

26. 11. 2020 16.31

Bafang MaxDrive je černým koněm na poli středových pohonů. Pyšní se především velmi vysokým točivým momentem motoru, který může dosáhnout až do výše 80 Nm. Motor je přitom velmi tichý a vysoce účinný. Díky příznivé ceně a modernímu designu použitých komponentů je tak velice zajímavou alternativou k zavedeným značkovým pohonům. Žádáte-li vysoký výkon v dobrém poměru k ceně a nepotrpíte si na zvučná jména světových značek, pak Vás středový pohon MaxDrive určitě nadchne.

BAGANG MAX DRIVE - vše o motoru

 

Značka Bafang se v odvětví elektrokol prosadila především díky nábojovým (předním a zadním) motorům, kde je dlouhodobě jedničkou na světovém trhu. V posledních pěti letech se však Bafang intenzivně zaměřil i na výrobu středových motorů. Rozměrově je motor o něco objemnější a vizuálně je na elektrokole výraznější, tudíž finální design kola nepůsobí tak propracovaně, jako v případě pohonů BoschBrose nebo Yamaha. Jízdní projev motoru je příjemný a motor je až překvapivě tichý – vnímáme tento motor jako druhý nejtišší, hned po motoru Bosch. 

 

Musím přiznat, že jsem z počátku vnímal pohon Bafang, jako levnější alternativu ke značkovým pohonům a jízdní projev i zpracování bylo „slabší“.  Nicméně poslední verze motoru Bafang, která se používá u modelů od roku 2017 (např. Leader Fox, Apache, Agogs, apod.), výrazně dotahuje konkurenci a v pomyslném žebříčku jednotlivých značek bychom přiřadili Bafangu třetí místo, ihned za Bosch a Yamaha.

 

Hlavní výhodou pohonu Bafang je zajímavá cena, jelikož elektrokola s pohonem Bafang můžete na trhu koupit již od 35.000 Kč. Je pravdou, že úroveň zpracování některých komponentů, jako je např. nabíječka či palubní ovladač nedosahují takových kvalit a designového zpracování, ale to je spíše takový menší kosmetický nedostatek. Servisní zabezpečení a spolehlivost motorů je na vysoké úrovni. Drobnou výtku máme pouze k nastavení a rozložení krouticího momentu.

 

Dle údajů výrobce disponuje motor krouticím momentem 80 Nm, nicméně v praxi dosahuje motor subjektivně nižšího výkonu a v praktickém srovnání výkonově za konkurencí Bosch, Yamaha, Brose prokazatelně pokulhává. Motor Bafang je možné označit jako motor „bez emoce“. Motor nedosahuje žádné výrazné špičky, máte pocit, jako kdyby jel pořád konstantně, bez výraznějších výkyvů. Pro někoho to můžeme být výhoda (zejména u krosových a městských kol – případně dámském využití), ale v případě jízdy v členitějším a těžším terénu může výkon chybět.

 

 

Základní parametry

  • Hmotnost motoru:  3,8 kg
  • Max. kroutící moment: 70-80Nm  (subjektivně na nás motor působí slabším dojmem)
  • Počet jízdních režimů: 4-5 (dle nastavení výrobce)
  • Automatická detekce při řazení: ne

 

Výhody pohonu Bafang

  • nižší pořizovací cena 
  • tichý chod motoru
  • servisní zabezpečení + nižší cena náhradních dílů
  • vhodné pro rekreační jízdu v mírně zvlněném terénu 
  • výrobce může použít libovolný akumulátor, díky tomu se objevují modely s kapacitou vyšší než 16Ah (600Wh a více)

 

Nevýhody pohonu Bafang

  • vyšší hmotnost motoru
  • o něco méně citlivý torzní snímač, regulace výkonu není zcela přesná a citlivá
  • pomalejší nástup výkonu při rozjezdu
  • menší rozsah převodů – nevhodné do větších kopců
  • občas nalezneme v rámci servisu drobné výrobní nepřesnosti  

 

 

Motor

Srdcem elektrokola je středový motor Bafang MaxDrive se jmenovitým výkonem 250W, který je ve špičce schopen dosáhnout výkonu až 520W. Hlavním trumfem motoru Bafang MaxDrive je však jeho velmi vysoký točivý moment až 80 Nm při zachování nízké spotřeby (pro srovnání, středový motor Bosch Performance nabízí kroutící moment 60 Nm). Motor je vybaven snímačem šlapání a torzním snímačem síly šlapání. Řídící jednotka, která je integrovaná do těla motoru, tak při určování míry asistence vyhodnocuje, jakou silou jezdec šlape do pedálu a podle toho reguluje výkon motoru. Tzn. čím větší silou jezdec šlape, tím větší silou motor pomáhá.

 

 

Jednotlivé typy motorů Bafang

 

BAFANG MODEST

 

Tento typ motoru nemá torzní (tlakový) snímač. Je vybaven pouze integrovaným senzorem otáček, který vyhodnocuje signály šlapání a otáček ze středové osy motoru. Díky absenci torzního snímače není dávkování výkonu tak plynulé a motor se svým chováním pocitově blíží spíše zadnímu motoru. Jedná se o cenově dostupnější verzi motoru MAXDRIVE s torzním snímačem. K motoru lze namontovat snímač řazení (Gear senzor). Tento typ motoru doporučujeme pro využití po silnicích nebo v lehkém terénu, kde vás absence torzního snímače nebude tolik limitovat / obtěžovat.

 

 

 

 

 

BAFANG MaxDrive - M420

 

Středový elektromotor Bafang M420 - dříve též známý jako Max Drive - prošel důkladným přepracováním a v obchodech jej nyní najdete pod označením M420. Nabídne výkon 250 wattů, točivý moment 80 newtonmetrů. Tento typ motoru je vybaven torzním (tlakovým ) snímačem, řídící jednotka vyhodnocuje, jakou silou jezdec šlape do pedálů a podle toho reguluje výkon motoru. Od předchůdce se liší osou s uchycením klik na tisícihran. Softwarově zůstává stejný. K motoru lze taktéž namontovat snímač řazení (Gear senzor). Tento typ motoru je momentálně nejlepší volbou v segmentu elektrokol střední třídy (35.000 - 50.000 Kč).

 

 

 

 

 

BAFANG MaxDrive - M500

 

Své využití najde především v segmentu horských elektrokol a speed pedeleců, čemuž bezezbytku odpovídají také jeho parametry. M500 je vybaven torzním ( tlakovým ) snímačem, řídící jednotka vyhodnocuje, jakou silou jezdec šlape do pedálů a podle toho reguluje výkon motoru. Elektromotor nabídne výkon 250 wattů a točivý moment 95 newtonmetrů. Stejně jako u motoru M420, činí maximální rychlost 25 km/h, popřípadě 45 km/h v závislosti na způsobu využití a platných právních předpisech. Motor se vyznačuje plynulým a tichým chodem, hlavně při změně převodů a to i při jízdě do kopce. Motor podporuje snímač řazení (Gear senzor).