Válka středových motorů - jaký typ motoru je nejlepší?

Jaký typ motoru mám zvolit pro své elektrokolo? Jaký typ motoru je nejlepší? Na tuto relativně jednoduchou otázku však neexistuje jednoduchá odpověď. Mezi zákazníky obecně panuje přesvědčení, že motory umístěné ve středu šlapání jsou nejkvalitnější a čím dražší kolo, tím lepší a kvalitnější technologie. Ano, středové motory se zdají být komplexnější, lépe zpracované, vyrábí je velcí, renomovaní výrobci a mají nesporně celou řadu výhod. Můžeme zde však také vidět některé vlastnosti, které zákazníka mohou omezovat. Nelze tedy paušálně říci, který pohon je pro tebe lepší. Pojďme se tedy podívat na jednotlivé typy motorů trochu podrobněji.

Jaké typy motorů se dnes na trhu objevují?

   

Motor v náboji zadního kola

U zadního umístění elektropohonu by se dalo říct, že vlastnosti jsou opakem předního pohonu, který je popsán výše. Hlavní výhoda spočívá v lepším přenosu točivého momentu a tak i v terénu nehrozí prokluzování. Zadní pohon je prozatím nejrozšířenější na trhu, na čem má jistě i velkou zásluhu nižší cena v porovnání se středovým motorem. Nevýhodou je však nerovnoměrné vyvážení kola, což vede k většímu náporu na komponenty v zadní části kola a o něco méně plynulé dávkování výkonu. Pokud plánuješ ježdění po silnici, ale zároveň i v mírném terénu, pak může být zadní elektropohon ideální volbou s ohledem na poměr ceny a parametrů kola.

 

 

Dále mohou zadní motor ocenit cyklisté, kteří chtějí jezdit často bez asistence motoru a pomoc elektrokola zapínat pouze do prudkých kopců, v protivětru, apod. V takovém režimu má zadní motor poměrně velkou výhodu, jelikož disponuje volnoběžkou a neklade při šlapání téměř žádný odpor, který by ti jízdu bez asistence motoru znepříjemňoval. Nejčastěji se tento typ elektropohonu instaluje do horských a crossových/trekingových elektrokol. Pokud uvažuješ o zakoupení elektrokola s motorem v zadním náboji, doporučujeme věnovat pozornost specifikaci motoru a řídící jednotky, protože mezi jednotlivými variantami na trhu jsou dnes poměrně velké rozdíly. A to především v plynulosti dávkování výkonu, hlučnosti a reálném výkonu. Obecně platí pravidlo, že motor i kolo by mělo být vybaveno značkovými komponenty, čím vyšší úroveň výbavy, tím samozřejmě lépe.

 

Výhody

  • jeden z nejpoužívanějších typů motorů na trhu
  • cenová dostupnost
  • slušný výkon
  • jednoduchý a levný servis
  • možnost jízdy bez asistence motoru (motor disponuje volnoběžkou, proto neklada téměř žádný odpor)

 

Nevýhody

  • vyšší zatížení kola v zadní části
  • menší citlivost při dávkování výkonu motoru
  • absence torzního (tlakového) snímače tlaku na pedál
  • v prudkém kopci vyšší hlučnost motoru
  • v případě defektu zadního kola potřebuje klíč pro demontáž zadního kola s motorem
  • při vyšším zatížení neefektivní hospodaření s energií (v porovnání se středovým motorem vyšší spotřeba)

 

 

Elektromotor ve středu kola – středový pohon

Středový motor je z pohledu vyvážení a jízdních vlastností nejoptimálnější řešením, které se u současných elektro kol objevuje. Středové motory Vás mile překvapí také velice komfortním dávkováním výkonu motoru, krátkou reakční dobou asistence. Díky volbě optimálních otáček motoru (pomocí volby vhodného převodu) je středový pohon úspornější, proto dosahuje dlouhých dojezdů – až 180 km. Předností elektro kol se středovým pohonem je hned celá řada, nicméně mezi ty nejzásadnější výhody patří především vysoký jízdní komfort, dlouhé reálné dojezdy, ideální rozložení hmotnosti, nízko uložené těžiště, vysoký výkon a v neposlední řadě velmi přirozený a příjemný pocit z jízdy. I ten, kdo s elektrokoly nemá žádnou zkušenost, dokáže po prvním svezení vyhodnotit, že tato varianta pohonu je nejpřirozenějším řešením z aktuálně dostupných možností.

Pokud máš možnost srovnání jízdy na nábojovém a středovém motoru,  jen málokdo uvažuje o zakoupení motoru v náboji zadního kola – pokud do výběru nemusíme zohlednit pořizovací cenu. Obecně můžeme říci, že středové pohony fungují naprosto bez problému a úroveň spolehlivosti je téměř 100%. Důležité je podotknout, že samozřejmě i u středových pohonů jsou lepší a slabší typy motorů, proto je dobré dobře vybrat konkrétní typ z aktuální nabídky. U elektrokola je vždy velmi důležitá přesnost dávkování výkonu motoru, tak, aby Vás elektrokolo nedostalo do nepříjemné situace. Středové motory používají obvykle hned 3 typy senzorů (snímač otáček, rychlosti a tlaku na pedál – tzv. torzní senzor). Tyto snímače zajišťují naprosto přesný, plynulý výkon asistence. Senzory u motoru Bosch např. provádí měření 1000-krát za sekundu, díky tomu si můžete nerušeně užívat maximální komfort v jakékoliv situaci. Velmi často skloňovanou nevýhodou tohoto pohonu je vyšší pořizovací cena kola. Zde je ale důležité podotknout, že vyšší cena se vrací delší životností motoru, baterie i obvykle výrazně lepší mechanickou výbavou kola samotného. Proto nemusí být cenový rozdíl v konečném efektu tak výrazný, jak se může na první pohled zdát. Aktuálně se ceny elektrokol se středovým motorem podařilo snížit na historické minimum, proto můžete sehnat kolo s kvalitním středovým pohonem již pod 40.000 Kč.

 

Výhody

  • bezkonkurenční jízdní vlastnosti a přirozený pocit z jízdy (elektrokolo Vás nijak „neobtěžuje“)
  • až ohromující výkon (přes 700W ve špičce) – vyjedete jakýkoliv kopec
  • naprosto přesné a citlivé dávkování výkonu kola
  • tichý a plynulý projev motoru  
  • dlouhé dojezdy (díky vysoké efektivitě)
  • optimální vyvážení a rozložení váhy, resp. těžiště
  • vysoká spolehlivost
  • volbou vhodného převodu ovlivňujete otáčky kola i motoru, proto je možné dosáhnout optimální cestovní rychlosti v jakémkoliv terénu při dosažení nízké spotřeby kola (to u nábojového motoru možné není)   
  • zachování jednoduchého sundání předního a zadní kola

 

Nevýhody

  • vzhledem k velkému zájmu problémy s dostupností elektrokol se středovým pohonem
  • vyšší citlivost na přesnost seřízení řazení a přehazovačky
  • zkrácení životnosti řetězu o 10-20% v porovnání s běžným kolem
  • jiné nás nenapadají

 

 

Nejprodávanější středové motory na evropském trhu

Díky tomu, že u nás na prodejně prodáváme velké spektrum elektrokol různých značek, které používají pohony většiny výrobců, máme možnost poměrně detailně a objektivně porovnávat jednotlivé motory, jejich parametry a vlastnosti. Elektrokolům se věnujeme 15 let a za tu dobu jsme nasbírali mnoho zkušeností a poznatků, díky kterým dnes přesně víme, na co se při výběru vhodného motoru zaměřit. Rozhodující není pouze výkon, váha nebo vzhled motoru. Důležitá je samozřejmě také hlučnost, plynulost dávkování výkonu, spotřeba energie, použité materiály, servisní zázemí, atd., atd. Všechny získané zkušenosti s jednotlivými typy pohonů se Vám pokusíme v následujících řádcích předat. Důležité je podotknout, že se jedná o náš subjektivní názor a zkušenosti nasbírané v rámci naší každodenní praxe. Nejedná se tedy o žádný PR článek nebo reklamní text použitý z tiskových zpráv výrobců.

 

Nabídka elektrokol se středovým motorem dle výrobce:

                

 

 

Podrobnější hodnocení jednotlivých pohonů:

 

Středový motor BOSCH

Bosch je obecně známkou nekompromisní kvality a u středových motorů pro elektrokola se tato skutečnost potvrzuje. Funguje naprosto bez problému a úroveň spolehlivosti je téměř 100%. Středový pohon od německé značky Bosch je dlouhodobě hráčem číslo jedna na trhu s elektrokoly. Každým rokem ho ostatní konkurenti úspěšně dotahují či kopírují, proto se podíl motorů značky Bosch na trhu s elektrokoly každým rokem snižuje. Nicméně stále můžeme s klidným svědomím konstatovat, že pohony Bosch jsou v komplexním měřítku opravdu tím nejlepším, co trh momentálně nabízí. Každá z konkurenčních značek je v něčem dobrá, ale nikdo není ve všech ohledech tak precisní a důsledný, jako právě německý Bosch. I proto většina světově známých značek jízdních kol pohání své elektro modely právě pohonem Bosch a to především pro jeho vysoký výkon, spolehlivost, design, vlastnosti a samozřejmě prozatím nepřekonanou invenci této německé značky.  Žádný z jiných výrobců neposkytuje svým zákazníkům tak rozsáhlé služby, servisní zázemí, displej s možností navigace, dostupné aplikace pro mobilní telefon, diagnostiky a garanci dostupnosti ND jako právě Bosch. Mimo jiné i životnost baterií Bosch patří mezi nejdelší na trhu.



 

Srdcem systému je výkonný středový motor Drive Unit. Integrovaná řídící jednotka každou vteřinu vyhodnotí až 1000 údajů z připojených snímačů a na jejich základě pak optimalizuje výkon motoru a míru asistence. V motoru je zabudován snímač šlapání (otáčení klik) a torzní snímač síly šlapání, na zadní rámové stavbě je pak umístěn snímač rychlosti (otáček zadního kola). Motor je schopen dosáhnout maximálního točivého momentu až 80 Nm.


Bosch má ve své nabídce tyto modelové řady:

  • Bosch Active Line - 40 Nm – motor určený spíše pro městská a krosová elektrokola
  • Bosch Active Line PLUS - 55 Nm -  (novinka 2018) - nový typ motoru s velkým převodníkem - vhodné pro cykloturistiku a lehčí terén 
  • Bosch Performance Line - 60 Nm – motor určený pro univerzální využití
  • Bosch Performance Line CX - 75-80Nm – motor určený speciálně pro terénní elektrokola

 

Nový typ motoru Bosch Performance CX je určen primárně pro terénní elektrokola, kde se očekává sportovní výkon v nejnáročnějším terénu. Velmi přesný a citlivý pohon v kombinaci s kvalitním jízdním kolem vytváří silnou podporu, která Vám pomůže ovládnout jakýkoliv terén.  Elektropohon Performance Line CX je proti předchůdci z r. 2014 menší a nižší, což umožňuje jízdu i ve velmi náročném terénu bez poškození. Světlost se zvýšila o cca 4cm. Velký posun registrujeme také ve snížení vnitřního odporu motoru při jízdě bez asistence motoru. Podpora rychlosti je v základní výbavě do 25 km/h. 

Naši zákazníci si na elektrokole se středovým pohonem Bosch velmi často chválí přirozený pocit z jízdy. Motor se chová čitelně a akusticky jezdce nijak neobtěžuje. Někdy je dokonce těžké rozpoznat, zda je motor zapnutý či vypnutý. I při jízdě v hodně členitém a náročném terénu Vás motor Bosch nikam „netlačí“ a chová se předvídatelně.  Velkou výhodou je také funkce odpojení výkonu motoru při řazení, která pomáhá jezdci k pohodlnějšímu přeřazení i při jízdě do prudkého kopce a v neposlední řadě výrazně snižuje opotřebení řetězu a celého pohonného systému. Pokud hledáte vhodné elektrokolo pro ženu nebo začínajícího cyklistu, můžete si být jisti, že pohon Bosch je optimálním řešením

 

 

Na prodejně se často setkáváme s dotazem, zda není nevýhodou malý pastorek (přední rozeta), kterým je motor Bosch vybavený. Při pohledu na motor Bosch se jedná o logický dotaz, ale obavy z lehkých převodů jsou zbytečné. Nemusíte se bát, že převod bude příliš lehký, motor má integrovaný poměrový převod v poměru 2,5 krát (pokud má tedy malý pastorek 15 zubů je to jako byste měli u běžného kola převodní o 38 zubech). V případě, že je kolo vybavené 11 převody vzadu, rozsah převodů je naprosto dostačující a získáváte výhodu jednoduchého řazení pouze na zadní přehazovačce. Navíc Vám odpadne zcela obsluha a údržba předního přesmykače, kolo je lehčí a životnost řetězu je díky absenci převodníku delší, jelikož ho nepoškozují náběhové zuby na převodníku. To co se tedy na první pohled může zdát, jako nevýhoda se záhy obrací ve výhodu. Především rekreační jezdci ocení naprostou jednoduchost obsluhy a minimální nároky na servis celého pohonného aparátu.

 

 

Výhody pohonu Bosch

  • kvalita zpracování a téměř 100% spolehlivost
  • kultivovaný a čitelný jízdní projev
  • odpojení výkonu motoru při řazení
  • minimální hlučnost pohonu
  • vysoký výkon motoru
  • displej s navigací a GPS
  • 100% servisní zabezpečení, podpora, diagnostiky
  • pocitově nejpříjemnější svezení, krouticí moment je rozložený do širokého spektra otáček motoru = díky tomu motor nevyžaduje tak častou nutnost řazení jako 
  • v případě motoru Yamaha či Brose

 

Nevýhody pohonu Bosch

  • dlouhodobý problém s dostupností motorů Bosch
  • přední malý pastorek je náchylnější na opotřebení ve srovnání s velkým talířem (nový pastorek vychází na cca. 450 Kč, takže se nejedná o zásadní položku)

   

 

Středový motor YAMAHA

Tradiční značka Yamaha přinesla koncem roku 2014 nový typ středového motoru pro elektrokola Yamaha PW a na trhu způsobila poměrně velký rozruch. Segment, kde do té doby dominoval téměř monopolní Bosch, se značce Yamaha podařilo narušit a již během roku 2015 si získala velkou oblibu jak u zákazníků, tak i u odborné veřejnosti a novinářů. Obliba pohonu Yamaha roste každým rokem a dnes můžeme konstatovat, že se Yamaha dostala do pozice, kdy je rovnocenným soupeřem motorů Bosch. U elektrokol z roku 2017 navíc přišla Yamaha s novým typem motoru Yamaha PW-X, který se podařilo zmenšit, snížit váhu o téměř 0,5 kg na 3,1 kg a zvýšit krouticí moment až na 80Nm.

Další zásadní předností motorů Yamaha je velmi malá šířka motoru, díky čemuž se podařilo umístit na osu šlapání dvě ozubená kola (tzn. převody 2x10), díky čemuž máte k dispozici velkou škálu převodů – jak pro jízdu do extrémně prudkého kopce, tak i pro pohodlné šlapání při jízdě ve vyšších rychlostech.  Podpora rychlosti je v základní výbavě do 25 km/h, na přání zákazníka je možné rychlost upravit na rychlost až 50 km/h.  

 

 

U modelů 2017/2018 můžeme pozorovat, že u Yamahy intenzivně zapracovali na zvýšení citlivosti v dávkování výkonu elektromotoru, tím došlo i ke zkrácení reakční doby motoru. Díky tomu Yamaha reaguje opravdu téměř okamžitě a výkon motoru Vám nechybí ani v extrémních podmínkách, kde se potřebujete na výkon elektromotoru spolehnout. Proto nachází motory Yamaha uplatnění především u horských a krosových elektrokol. Uvedené vlastnosti motoru Yamaha ocení především aktivnější jezdci, kteří dokáží plně využít potencionálu motoru. Díky široké škále převodů umožňuje motor optimalizovat výkon podle aktuální potřeby a tím dosáhnout co nejdelšího dojezdu. U motoru Yamaha musíte počítat s častější frekvencí řazení než u motoru Bosch, jelikož krouticí moment je nutné podpořit (najít) vhodnými otáčkami motoru. Pohon Yamaha tedy příliš nedoporučujeme pro jezdce, kteří nemají naučenou a zažitou techniku řazení z běžného kola, protože z předností motoru Yamaha by se mohly stát obratem nedostatky či nevýhody.

 

 

Výhody pohonu Yamaha

  • přímý přenos síly na kliky = minimální odpor motoru při jízdě bez zapnuté asistence motoru
  • velké spektrum převodů – 20-22 převodů
  • nízká hmotnost zajišťuje dobré jízdní vlastnosti a optimální těžiště
  • malý rozměr motoru poskytuje vysokou průchodnost v terénu
  • baterie Yamaha se vyklápí směrem do strany. Tím je dosaženo úspory místa, což se pozitivně projeví především u malých velikostí rámu, kde může jít horní rámová trubka těsně k baterii
  • velké spektrum převodů – 20 převodů
  • okamžitý výkon motoru při rozjezdu

 

Nevýhody pohonu Yamaha

  • absence odpojení výkonu motoru při řazení (klade větší důraz na techniku řazení)
  • akusticky o něco hlučnější projev motoru než např. Bosch nebo Bafang
  • o něco kratší životnost řetězu než u motoru Bosch
  • méně přehledný ovladač na řídítkách

  

 

Středový motor BAFANG - MAX DRIVE

Značka Bafang se v odvětví elektrokol prosadila především díky nábojovým (předním a zadním) motorům, kde je dlouhodobě jedničkou na světovém trhu. V posledních pěti letech se však Bafang intenzivně zaměřil i na výrobu středových motorů. Rozměrově je motor o něco objemnější a vizuálně je na elektrokole výraznější, tudíž finální design kola nepůsobí tak propracovaně, jako v případě pohonů Bosch, Brose nebo Yamaha. Jízdní projev motoru je příjemný a motor je až překvapivě tichý – vnímáme tento motor jako druhý nejtišší, hned po motoru Bosch.  Musím přiznat, že jsem z počátku vnímal pohon Bafang, jako levnější alternativu ke značkovým pohonům a jízdní projev i zpracování bylo „slabší“.  Nicméně poslední verze motoru Bafang, která se používá u modelů 2017 (např. Leader Fox, Apache, Agogs, apod.), výrazně dotahuje konkurenci a v pomyslném žebříčku jednotlivých značek bychom přiřadili Bafangu třetí místo, ihned za Bosch a Yamaha.

 

Hlavní výhodou pohonu Bafang je zajímavá cena, jelikož elektrokola s pohonem Bafang můžete na trhu koupit již od 35.000 Kč. Je pravdou, že úroveň zpracování některých komponentů, jako je např. nabíječka či palubní ovladač nedosahují takových kvalit a designového zpracování, ale to je spíše takový menší kosmetický nedostatek. Servisní zabezpečení a spolehlivost motorů je na vysoké úrovni. Drobnou výtku máme pouze k nastavení a rozložení krouticího momentu. Dle údajů výrobce disponuje motor krouticím momentem 80 Nm, nicméně v praxi dosahuje motor subjektivně nižšího výkonu a v praktickém srovnání výkonově za konkurencí Bosch, Yamaha, Brose prokazatelně pokulhává. Motor Bafang je možné označit jako motor „bez emoce“. Motor nedosahuje žádné výrazné špičky, máte pocit, jako kdyby jel pořád konstantně, bez výraznějších výkyvů. Pro někoho to můžeme být výhoda (zejména u krosových a městských kol – případně dámském využití), ale v případě jízdy v členitějším a těžším terénu může výkon chybět.

 

Základní parametry

  • Hmotnost motoru:  3,8 kg
  • Max. kroutící moment: 70-80Nm  (subjektivně na nás motor působí slabším dojmem)
  • Počet jízdních režimů: 4-5 (dle nastavení výrobce)
  • Automatická detekce při řazení: ne

 

Výhody pohonu Bafang

  • nižší pořizovací cena 
  • tichý chod motoru
  • servisní zabezpečení + nižší cena náhradních dílů
  • vhodné pro rekreační jízdu v mírně zvlněném terénu 
  • výrobce může použít libovolný akumulátor, díky tomu se objevují modely s kapacitou vyšší než 16Ah (600Wh a více)

 

Nevýhody pohonu Bafang

  • vyšší hmotnost motoru
  • o něco méně citlivý torzní snímač, regulace výkonu nen&iacut

Kubova cykloškola

Válka středových motorů - jaký typ motoru je nejlepší?

26. 11. 2020 15.53

Jaký typ motoru mám zvolit pro své elektrokolo? Jaký typ motoru je nejlepší? Na tuto relativně jednoduchou otázku však neexistuje jednoduchá odpověď. Mezi zákazníky obecně panuje přesvědčení, že motory umístěné ve středu šlapání jsou nejkvalitnější a čím dražší kolo, tím lepší a kvalitnější technologie. Ano, středové motory se zdají být komplexnější, lépe zpracované, vyrábí je velcí, renomovaní výrobci a mají nesporně celou řadu výhod. Můžeme zde však také vidět některé vlastnosti, které zákazníka mohou omezovat. Nelze tedy paušálně říci, který pohon je pro tebe lepší. Pojďme se tedy podívat na jednotlivé typy motorů trochu podrobněji.

Jaké typy motorů se dnes na trhu objevují?

   

Motor v náboji zadního kola

U zadního umístění elektropohonu by se dalo říct, že vlastnosti jsou opakem předního pohonu, který je popsán výše. Hlavní výhoda spočívá v lepším přenosu točivého momentu a tak i v terénu nehrozí prokluzování. Zadní pohon je prozatím nejrozšířenější na trhu, na čem má jistě i velkou zásluhu nižší cena v porovnání se středovým motorem. Nevýhodou je však nerovnoměrné vyvážení kola, což vede k většímu náporu na komponenty v zadní části kola a o něco méně plynulé dávkování výkonu. Pokud plánuješ ježdění po silnici, ale zároveň i v mírném terénu, pak může být zadní elektropohon ideální volbou s ohledem na poměr ceny a parametrů kola.

 

 

Dále mohou zadní motor ocenit cyklisté, kteří chtějí jezdit často bez asistence motoru a pomoc elektrokola zapínat pouze do prudkých kopců, v protivětru, apod. V takovém režimu má zadní motor poměrně velkou výhodu, jelikož disponuje volnoběžkou a neklade při šlapání téměř žádný odpor, který by ti jízdu bez asistence motoru znepříjemňoval. Nejčastěji se tento typ elektropohonu instaluje do horských a crossových/trekingových elektrokol. Pokud uvažuješ o zakoupení elektrokola s motorem v zadním náboji, doporučujeme věnovat pozornost specifikaci motoru a řídící jednotky, protože mezi jednotlivými variantami na trhu jsou dnes poměrně velké rozdíly. A to především v plynulosti dávkování výkonu, hlučnosti a reálném výkonu. Obecně platí pravidlo, že motor i kolo by mělo být vybaveno značkovými komponenty, čím vyšší úroveň výbavy, tím samozřejmě lépe.

 

Výhody

  • jeden z nejpoužívanějších typů motorů na trhu
  • cenová dostupnost
  • slušný výkon
  • jednoduchý a levný servis
  • možnost jízdy bez asistence motoru (motor disponuje volnoběžkou, proto neklada téměř žádný odpor)

 

Nevýhody

  • vyšší zatížení kola v zadní části
  • menší citlivost při dávkování výkonu motoru
  • absence torzního (tlakového) snímače tlaku na pedál
  • v prudkém kopci vyšší hlučnost motoru
  • v případě defektu zadního kola potřebuje klíč pro demontáž zadního kola s motorem
  • při vyšším zatížení neefektivní hospodaření s energií (v porovnání se středovým motorem vyšší spotřeba)

 

 

Elektromotor ve středu kola – středový pohon

Středový motor je z pohledu vyvážení a jízdních vlastností nejoptimálnější řešením, které se u současných elektro kol objevuje. Středové motory Vás mile překvapí také velice komfortním dávkováním výkonu motoru, krátkou reakční dobou asistence. Díky volbě optimálních otáček motoru (pomocí volby vhodného převodu) je středový pohon úspornější, proto dosahuje dlouhých dojezdů – až 180 km. Předností elektro kol se středovým pohonem je hned celá řada, nicméně mezi ty nejzásadnější výhody patří především vysoký jízdní komfort, dlouhé reálné dojezdy, ideální rozložení hmotnosti, nízko uložené těžiště, vysoký výkon a v neposlední řadě velmi přirozený a příjemný pocit z jízdy. I ten, kdo s elektrokoly nemá žádnou zkušenost, dokáže po prvním svezení vyhodnotit, že tato varianta pohonu je nejpřirozenějším řešením z aktuálně dostupných možností.

Pokud máš možnost srovnání jízdy na nábojovém a středovém motoru,  jen málokdo uvažuje o zakoupení motoru v náboji zadního kola – pokud do výběru nemusíme zohlednit pořizovací cenu. Obecně můžeme říci, že středové pohony fungují naprosto bez problému a úroveň spolehlivosti je téměř 100%. Důležité je podotknout, že samozřejmě i u středových pohonů jsou lepší a slabší typy motorů, proto je dobré dobře vybrat konkrétní typ z aktuální nabídky. U elektrokola je vždy velmi důležitá přesnost dávkování výkonu motoru, tak, aby Vás elektrokolo nedostalo do nepříjemné situace. Středové motory používají obvykle hned 3 typy senzorů (snímač otáček, rychlosti a tlaku na pedál – tzv. torzní senzor). Tyto snímače zajišťují naprosto přesný, plynulý výkon asistence. Senzory u motoru Bosch např. provádí měření 1000-krát za sekundu, díky tomu si můžete nerušeně užívat maximální komfort v jakékoliv situaci. Velmi často skloňovanou nevýhodou tohoto pohonu je vyšší pořizovací cena kola. Zde je ale důležité podotknout, že vyšší cena se vrací delší životností motoru, baterie i obvykle výrazně lepší mechanickou výbavou kola samotného. Proto nemusí být cenový rozdíl v konečném efektu tak výrazný, jak se může na první pohled zdát. Aktuálně se ceny elektrokol se středovým motorem podařilo snížit na historické minimum, proto můžete sehnat kolo s kvalitním středovým pohonem již pod 40.000 Kč.

 

Výhody

  • bezkonkurenční jízdní vlastnosti a přirozený pocit z jízdy (elektrokolo Vás nijak „neobtěžuje“)
  • až ohromující výkon (přes 700W ve špičce) – vyjedete jakýkoliv kopec
  • naprosto přesné a citlivé dávkování výkonu kola
  • tichý a plynulý projev motoru  
  • dlouhé dojezdy (díky vysoké efektivitě)
  • optimální vyvážení a rozložení váhy, resp. těžiště
  • vysoká spolehlivost
  • volbou vhodného převodu ovlivňujete otáčky kola i motoru, proto je možné dosáhnout optimální cestovní rychlosti v jakémkoliv terénu při dosažení nízké spotřeby kola (to u nábojového motoru možné není)   
  • zachování jednoduchého sundání předního a zadní kola

 

Nevýhody

  • vzhledem k velkému zájmu problémy s dostupností elektrokol se středovým pohonem
  • vyšší citlivost na přesnost seřízení řazení a přehazovačky
  • zkrácení životnosti řetězu o 10-20% v porovnání s běžným kolem
  • jiné nás nenapadají

 

 

Nejprodávanější středové motory na evropském trhu

Díky tomu, že u nás na prodejně prodáváme velké spektrum elektrokol různých značek, které používají pohony většiny výrobců, máme možnost poměrně detailně a objektivně porovnávat jednotlivé motory, jejich parametry a vlastnosti. Elektrokolům se věnujeme 15 let a za tu dobu jsme nasbírali mnoho zkušeností a poznatků, díky kterým dnes přesně víme, na co se při výběru vhodného motoru zaměřit. Rozhodující není pouze výkon, váha nebo vzhled motoru. Důležitá je samozřejmě také hlučnost, plynulost dávkování výkonu, spotřeba energie, použité materiály, servisní zázemí, atd., atd. Všechny získané zkušenosti s jednotlivými typy pohonů se Vám pokusíme v následujících řádcích předat. Důležité je podotknout, že se jedná o náš subjektivní názor a zkušenosti nasbírané v rámci naší každodenní praxe. Nejedná se tedy o žádný PR článek nebo reklamní text použitý z tiskových zpráv výrobců.

 

Nabídka elektrokol se středovým motorem dle výrobce:

                

 

 

Podrobnější hodnocení jednotlivých pohonů:

 

Středový motor BOSCH

Bosch je obecně známkou nekompromisní kvality a u středových motorů pro elektrokola se tato skutečnost potvrzuje. Funguje naprosto bez problému a úroveň spolehlivosti je téměř 100%. Středový pohon od německé značky Bosch je dlouhodobě hráčem číslo jedna na trhu s elektrokoly. Každým rokem ho ostatní konkurenti úspěšně dotahují či kopírují, proto se podíl motorů značky Bosch na trhu s elektrokoly každým rokem snižuje. Nicméně stále můžeme s klidným svědomím konstatovat, že pohony Bosch jsou v komplexním měřítku opravdu tím nejlepším, co trh momentálně nabízí. Každá z konkurenčních značek je v něčem dobrá, ale nikdo není ve všech ohledech tak precisní a důsledný, jako právě německý Bosch. I proto většina světově známých značek jízdních kol pohání své elektro modely právě pohonem Bosch a to především pro jeho vysoký výkon, spolehlivost, design, vlastnosti a samozřejmě prozatím nepřekonanou invenci této německé značky.  Žádný z jiných výrobců neposkytuje svým zákazníkům tak rozsáhlé služby, servisní zázemí, displej s možností navigace, dostupné aplikace pro mobilní telefon, diagnostiky a garanci dostupnosti ND jako právě Bosch. Mimo jiné i životnost baterií Bosch patří mezi nejdelší na trhu.



 

Srdcem systému je výkonný středový motor Drive Unit. Integrovaná řídící jednotka každou vteřinu vyhodnotí až 1000 údajů z připojených snímačů a na jejich základě pak optimalizuje výkon motoru a míru asistence. V motoru je zabudován snímač šlapání (otáčení klik) a torzní snímač síly šlapání, na zadní rámové stavbě je pak umístěn snímač rychlosti (otáček zadního kola). Motor je schopen dosáhnout maximálního točivého momentu až 80 Nm.


Bosch má ve své nabídce tyto modelové řady:

  • Bosch Active Line - 40 Nm – motor určený spíše pro městská a krosová elektrokola
  • Bosch Active Line PLUS - 55 Nm -  (novinka 2018) - nový typ motoru s velkým převodníkem - vhodné pro cykloturistiku a lehčí terén 
  • Bosch Performance Line - 60 Nm – motor určený pro univerzální využití
  • Bosch Performance Line CX - 75-80Nm – motor určený speciálně pro terénní elektrokola

 

Nový typ motoru Bosch Performance CX je určen primárně pro terénní elektrokola, kde se očekává sportovní výkon v nejnáročnějším terénu. Velmi přesný a citlivý pohon v kombinaci s kvalitním jízdním kolem vytváří silnou podporu, která Vám pomůže ovládnout jakýkoliv terén.  Elektropohon Performance Line CX je proti předchůdci z r. 2014 menší a nižší, což umožňuje jízdu i ve velmi náročném terénu bez poškození. Světlost se zvýšila o cca 4cm. Velký posun registrujeme také ve snížení vnitřního odporu motoru při jízdě bez asistence motoru. Podpora rychlosti je v základní výbavě do 25 km/h. 

Naši zákazníci si na elektrokole se středovým pohonem Bosch velmi často chválí přirozený pocit z jízdy. Motor se chová čitelně a akusticky jezdce nijak neobtěžuje. Někdy je dokonce těžké rozpoznat, zda je motor zapnutý či vypnutý. I při jízdě v hodně členitém a náročném terénu Vás motor Bosch nikam „netlačí“ a chová se předvídatelně.  Velkou výhodou je také funkce odpojení výkonu motoru při řazení, která pomáhá jezdci k pohodlnějšímu přeřazení i při jízdě do prudkého kopce a v neposlední řadě výrazně snižuje opotřebení řetězu a celého pohonného systému. Pokud hledáte vhodné elektrokolo pro ženu nebo začínajícího cyklistu, můžete si být jisti, že pohon Bosch je optimálním řešením

 

 

Na prodejně se často setkáváme s dotazem, zda není nevýhodou malý pastorek (přední rozeta), kterým je motor Bosch vybavený. Při pohledu na motor Bosch se jedná o logický dotaz, ale obavy z lehkých převodů jsou zbytečné. Nemusíte se bát, že převod bude příliš lehký, motor má integrovaný poměrový převod v poměru 2,5 krát (pokud má tedy malý pastorek 15 zubů je to jako byste měli u běžného kola převodní o 38 zubech). V případě, že je kolo vybavené 11 převody vzadu, rozsah převodů je naprosto dostačující a získáváte výhodu jednoduchého řazení pouze na zadní přehazovačce. Navíc Vám odpadne zcela obsluha a údržba předního přesmykače, kolo je lehčí a životnost řetězu je díky absenci převodníku delší, jelikož ho nepoškozují náběhové zuby na převodníku. To co se tedy na první pohled může zdát, jako nevýhoda se záhy obrací ve výhodu. Především rekreační jezdci ocení naprostou jednoduchost obsluhy a minimální nároky na servis celého pohonného aparátu.

 

 

Výhody pohonu Bosch

  • kvalita zpracování a téměř 100% spolehlivost
  • kultivovaný a čitelný jízdní projev
  • odpojení výkonu motoru při řazení
  • minimální hlučnost pohonu
  • vysoký výkon motoru
  • displej s navigací a GPS
  • 100% servisní zabezpečení, podpora, diagnostiky
  • pocitově nejpříjemnější svezení, krouticí moment je rozložený do širokého spektra otáček motoru = díky tomu motor nevyžaduje tak častou nutnost řazení jako 
  • v případě motoru Yamaha či Brose

 

Nevýhody pohonu Bosch

  • dlouhodobý problém s dostupností motorů Bosch
  • přední malý pastorek je náchylnější na opotřebení ve srovnání s velkým talířem (nový pastorek vychází na cca. 450 Kč, takže se nejedná o zásadní položku)

   

 

Středový motor YAMAHA

Tradiční značka Yamaha přinesla koncem roku 2014 nový typ středového motoru pro elektrokola Yamaha PW a na trhu způsobila poměrně velký rozruch. Segment, kde do té doby dominoval téměř monopolní Bosch, se značce Yamaha podařilo narušit a již během roku 2015 si získala velkou oblibu jak u zákazníků, tak i u odborné veřejnosti a novinářů. Obliba pohonu Yamaha roste každým rokem a dnes můžeme konstatovat, že se Yamaha dostala do pozice, kdy je rovnocenným soupeřem motorů Bosch. U elektrokol z roku 2017 navíc přišla Yamaha s novým typem motoru Yamaha PW-X, který se podařilo zmenšit, snížit váhu o téměř 0,5 kg na 3,1 kg a zvýšit krouticí moment až na 80Nm.

Další zásadní předností motorů Yamaha je velmi malá šířka motoru, díky čemuž se podařilo umístit na osu šlapání dvě ozubená kola (tzn. převody 2x10), díky čemuž máte k dispozici velkou škálu převodů – jak pro jízdu do extrémně prudkého kopce, tak i pro pohodlné šlapání při jízdě ve vyšších rychlostech.  Podpora rychlosti je v základní výbavě do 25 km/h, na přání zákazníka je možné rychlost upravit na rychlost až 50 km/h.  

 

 

U modelů 2017/2018 můžeme pozorovat, že u Yamahy intenzivně zapracovali na zvýšení citlivosti v dávkování výkonu elektromotoru, tím došlo i ke zkrácení reakční doby motoru. Díky tomu Yamaha reaguje opravdu téměř okamžitě a výkon motoru Vám nechybí ani v extrémních podmínkách, kde se potřebujete na výkon elektromotoru spolehnout. Proto nachází motory Yamaha uplatnění především u horských a krosových elektrokol. Uvedené vlastnosti motoru Yamaha ocení především aktivnější jezdci, kteří dokáží plně využít potencionálu motoru. Díky široké škále převodů umožňuje motor optimalizovat výkon podle aktuální potřeby a tím dosáhnout co nejdelšího dojezdu. U motoru Yamaha musíte počítat s častější frekvencí řazení než u motoru Bosch, jelikož krouticí moment je nutné podpořit (najít) vhodnými otáčkami motoru. Pohon Yamaha tedy příliš nedoporučujeme pro jezdce, kteří nemají naučenou a zažitou techniku řazení z běžného kola, protože z předností motoru Yamaha by se mohly stát obratem nedostatky či nevýhody.

 

 

Výhody pohonu Yamaha

  • přímý přenos síly na kliky = minimální odpor motoru při jízdě bez zapnuté asistence motoru
  • velké spektrum převodů – 20-22 převodů
  • nízká hmotnost zajišťuje dobré jízdní vlastnosti a optimální těžiště
  • malý rozměr motoru poskytuje vysokou průchodnost v terénu
  • baterie Yamaha se vyklápí směrem do strany. Tím je dosaženo úspory místa, což se pozitivně projeví především u malých velikostí rámu, kde může jít horní rámová trubka těsně k baterii
  • velké spektrum převodů – 20 převodů
  • okamžitý výkon motoru při rozjezdu

 

Nevýhody pohonu Yamaha

  • absence odpojení výkonu motoru při řazení (klade větší důraz na techniku řazení)
  • akusticky o něco hlučnější projev motoru než např. Bosch nebo Bafang
  • o něco kratší životnost řetězu než u motoru Bosch
  • méně přehledný ovladač na řídítkách

  

 

Středový motor BAFANG - MAX DRIVE

Značka Bafang se v odvětví elektrokol prosadila především díky nábojovým (předním a zadním) motorům, kde je dlouhodobě jedničkou na světovém trhu. V posledních pěti letech se však Bafang intenzivně zaměřil i na výrobu středových motorů. Rozměrově je motor o něco objemnější a vizuálně je na elektrokole výraznější, tudíž finální design kola nepůsobí tak propracovaně, jako v případě pohonů Bosch, Brose nebo Yamaha. Jízdní projev motoru je příjemný a motor je až překvapivě tichý – vnímáme tento motor jako druhý nejtišší, hned po motoru Bosch.  Musím přiznat, že jsem z počátku vnímal pohon Bafang, jako levnější alternativu ke značkovým pohonům a jízdní projev i zpracování bylo „slabší“.  Nicméně poslední verze motoru Bafang, která se používá u modelů 2017 (např. Leader Fox, Apache, Agogs, apod.), výrazně dotahuje konkurenci a v pomyslném žebříčku jednotlivých značek bychom přiřadili Bafangu třetí místo, ihned za Bosch a Yamaha.

 

Hlavní výhodou pohonu Bafang je zajímavá cena, jelikož elektrokola s pohonem Bafang můžete na trhu koupit již od 35.000 Kč. Je pravdou, že úroveň zpracování některých komponentů, jako je např. nabíječka či palubní ovladač nedosahují takových kvalit a designového zpracování, ale to je spíše takový menší kosmetický nedostatek. Servisní zabezpečení a spolehlivost motorů je na vysoké úrovni. Drobnou výtku máme pouze k nastavení a rozložení krouticího momentu. Dle údajů výrobce disponuje motor krouticím momentem 80 Nm, nicméně v praxi dosahuje motor subjektivně nižšího výkonu a v praktickém srovnání výkonově za konkurencí Bosch, Yamaha, Brose prokazatelně pokulhává. Motor Bafang je možné označit jako motor „bez emoce“. Motor nedosahuje žádné výrazné špičky, máte pocit, jako kdyby jel pořád konstantně, bez výraznějších výkyvů. Pro někoho to můžeme být výhoda (zejména u krosových a městských kol – případně dámském využití), ale v případě jízdy v členitějším a těžším terénu může výkon chybět.

 

Základní parametry

  • Hmotnost motoru:  3,8 kg
  • Max. kroutící moment: 70-80Nm  (subjektivně na nás motor působí slabším dojmem)
  • Počet jízdních režimů: 4-5 (dle nastavení výrobce)
  • Automatická detekce při řazení: ne

 

Výhody pohonu Bafang

  • nižší pořizovací cena 
  • tichý chod motoru
  • servisní zabezpečení + nižší cena náhradních dílů
  • vhodné pro rekreační jízdu v mírně zvlněném terénu 
  • výrobce může použít libovolný akumulátor, díky tomu se objevují modely s kapacitou vyšší než 16Ah (600Wh a více)

 

Nevýhody pohonu Bafang

  • vyšší hmotnost motoru
  • o něco méně citlivý torzní snímač, regulace výkonu nen&iacut