Co jsi možná nevěděl o elektrokolech, aneb podle čeho elektrokolo vybírat

Chceš si pořídit své první elektrokolo? Nebo už jedno máš, nejsi s ním příliš spokojen a nechceš se při druhé koupi zase splést? V tomto článku vám dám několik základních rad, podle čeho elektrokolo vybírat a na co si dát pozor.

 

Těm, kteří se zatím s elektrokolem potkali jen tak z dálky, bych nejprve rád vysvětlil, co to vlastně je. Spousta lidí se totiž mylně domnívá, že jde o kolo, na kterém se nemusí šlapat. Ve skutečnosti je elektromotor na kole jen pomocné zařízení pro cyklistu. Ten kolo pohání, ale může si zvolit, z kolika procent mu elektromotor jízdu usnadní.  Výpomoc se volí v procentech – to znamená, že cyklista si na základě své fyzické zdatnosti zvolí, jestli mu má motor pomoci 20 procenty nebo až dvaapůlnásobkem jeho momentálního výkonu.

 

„25 km/h a dost!“ říká EU

I na elektrokole tedy musíš šlapat – vychází to z legislativy Evropské unie, podle které není možné vyrábět jízdní kola a elektrokola, na kterých se šlapat nemusí. Jsou ale kola na elektrický pohon, u kterých šlapat nemusíš.  Jde o tzv. pedalec. U tohoto typu kola není cyklista limitován ani výkonem motoru, ani rychlostí.

Elektromotory BOSCH, které nasazujeme u kol VOICE, používají stejnou pohonnou jednotku, ale aby splnily příslušnou normu EU, je to softwarově ošetřené tak, že elektromotor potřebuje impulz od cyklisty. Zde je rychlostní limit 25 km/h, nad nímž motor vypíná, a dalšího zrychlení už musí cyklista dosáhnout vlastním úsilím. Mimo země EU, kde norma není, tyto pohonné jednotky dosáhnou rychlosti třeba 40 km/h, aniž bys jednou šlápl.

 

Chceš prolomit rychlostní limit?

Řada prodejců nabízí, že tento limit u elektromotoru zablokuje. Ale pozor – málokterý tě také upozorní, že takové kolo nesmí jezdit na veřejných pozemních komunikacích – to jsou silnice, ale i cyklostezky. Takže s ním můžeš maximálně na polní cestu nebo do lesa. Navíc je třeba podotknout, že pokud by ses s „odblokovaným“ elektrokolem stal účastníkem dopravní nehody, stáváš se jedním z jejich viníků. O tom, že by ti ani dobré pojištění v takovém případě nepomohlo, protože by pojišťovna neuznala pojistnou událost, už se snad ani zmiňovat nemusím.

Co se rychlostního limitu 25 km/h ještě týče, je zásadní rozdíl mezi levnějšími koly s pohonem na přední nebo zadní kolo a dražšími se středovým pohonem. U kvalitních kol je jízda natolik plynulá, že je motor schopen udržovat konstantní rychlost 25 km/h a ty ani nepoznáš, kdy už jedeš takříkajíc „za své“. U levnějších elektrokol ale motor vypne, dojde k výraznému snížení rychlosti, a pak motor opět zapne, aby dorovnal rychlost na 25 km/h. Kolo pak nepříjemně cuká.

 

Přední, zadní, nebo středový pohon?

Určitým varovným signálem u elektrokol je pohon na přední nebo zadní kolo – nejen, že jízdní vlastnosti nejsou nijak dobré, ale také životnost baterie je u nich mnohem nižší, což pochopíte třeba už po roce či dvou, kdy začne výrazně klesat výkonnost. To se u kol se středovým pohonem nestává.

 

Dojezd, spotřeba a nabíjení

BOSCH, jehož elektromotory montujeme na naše kola, používá tři druhy motorů. Activ, Performence a Performence CX. Zatímco Active je svou výkonností určen do běžného terénu, Performence CX má nejvyšší výkon a hodí se do těžšího terénu. Tady je třeba vědět, že čím vyšší výkon motoru, tím vyšší spotřeba. Mezi motory Activ a Performence CX je rozdíl spotřebované energie na stejnou vzdálenost a ve stejných terénních podmínkách o 15 až 20 procent vyšší. Proto zákazníkům, kteří jezdí v běžných terénních podmínkách, doporučujeme Activ. Těm, kteří jezdí třeba do Alp, naopak dopručujeme Performence CX.

Nabíjení baterie je jednoduché. Můžeš ji nabíjet např. v garáží přímo na kole, nebo, pokud nemáš možnost nabíjet tam, kde máš kolo „zaparkované“, můžeš baterii vyjmout a nabít si ji doma. Baterie má zhruba dva kilogramy, přenášení tak není nijak velký problém. Jinak celý pohonný systém váží 7 až 7,5 kg – což závisí na kapacitě baterie.

Baterie nabízíme o kapacitě 300 Wh, 400 Wh a 500 Wh. Baterie o 300 Wh dáváme na kola, která jsou určena spíše na cyklostezky nebo na jízdu po městě s dojezdem zhruba 70 km, u 400 Wh je to přibližně 110 km, s baterií o 500 Wh ujedeš cca 140 km na jedno nabití. Výrobce udává dojezdovou vzdálenost i větší, protože počítá s ideálními podmínkami (např. u 500 Wh baterie 190 km), je ale řada faktorů, které tuto vzdálenost ovlivňují – terén, hmotnost cyklisty atd.

 

Kolik stojí kvalitní elektrokolo?

Častá otázka je, kde je cenová hranice mezi kvalitním a méně kvalitním elektrokolem. Dá se říci, že opravdu dobré elektrokolo, které poskytne skutečně komfortní jízdní vlastnosti, pod 40 tisíc korun koupíš jen těžko.

Možná si teď říkáš, že když se dá pořídit i levnější elektrokolo, nebudeš za něj dávat přes 40 tisíc. Pokud už jsi měli možnost se na některém z levnějších elektrokol svézt. Doporučuji ti, aby ses přišel podívat do naší prodejny a vyzkoušel si, jak jezdí kola VOICE BOSCH. Věřím, že hned poznáš rozdíl.

Kubova cykloškola

Co jsi možná nevěděl o elektrokolech, aneb podle čeho elektrokolo vybírat

30. 11. 2020 11.36

Chceš si pořídit své první elektrokolo? Nebo už jedno máš, nejsi s ním příliš spokojen a nechceš se při druhé koupi zase splést? V tomto článku vám dám několik základních rad, podle čeho elektrokolo vybírat a na co si dát pozor.

 

Těm, kteří se zatím s elektrokolem potkali jen tak z dálky, bych nejprve rád vysvětlil, co to vlastně je. Spousta lidí se totiž mylně domnívá, že jde o kolo, na kterém se nemusí šlapat. Ve skutečnosti je elektromotor na kole jen pomocné zařízení pro cyklistu. Ten kolo pohání, ale může si zvolit, z kolika procent mu elektromotor jízdu usnadní.  Výpomoc se volí v procentech – to znamená, že cyklista si na základě své fyzické zdatnosti zvolí, jestli mu má motor pomoci 20 procenty nebo až dvaapůlnásobkem jeho momentálního výkonu.

 

„25 km/h a dost!“ říká EU

I na elektrokole tedy musíš šlapat – vychází to z legislativy Evropské unie, podle které není možné vyrábět jízdní kola a elektrokola, na kterých se šlapat nemusí. Jsou ale kola na elektrický pohon, u kterých šlapat nemusíš.  Jde o tzv. pedalec. U tohoto typu kola není cyklista limitován ani výkonem motoru, ani rychlostí.

Elektromotory BOSCH, které nasazujeme u kol VOICE, používají stejnou pohonnou jednotku, ale aby splnily příslušnou normu EU, je to softwarově ošetřené tak, že elektromotor potřebuje impulz od cyklisty. Zde je rychlostní limit 25 km/h, nad nímž motor vypíná, a dalšího zrychlení už musí cyklista dosáhnout vlastním úsilím. Mimo země EU, kde norma není, tyto pohonné jednotky dosáhnou rychlosti třeba 40 km/h, aniž bys jednou šlápl.

 

Chceš prolomit rychlostní limit?

Řada prodejců nabízí, že tento limit u elektromotoru zablokuje. Ale pozor – málokterý tě také upozorní, že takové kolo nesmí jezdit na veřejných pozemních komunikacích – to jsou silnice, ale i cyklostezky. Takže s ním můžeš maximálně na polní cestu nebo do lesa. Navíc je třeba podotknout, že pokud by ses s „odblokovaným“ elektrokolem stal účastníkem dopravní nehody, stáváš se jedním z jejich viníků. O tom, že by ti ani dobré pojištění v takovém případě nepomohlo, protože by pojišťovna neuznala pojistnou událost, už se snad ani zmiňovat nemusím.

Co se rychlostního limitu 25 km/h ještě týče, je zásadní rozdíl mezi levnějšími koly s pohonem na přední nebo zadní kolo a dražšími se středovým pohonem. U kvalitních kol je jízda natolik plynulá, že je motor schopen udržovat konstantní rychlost 25 km/h a ty ani nepoznáš, kdy už jedeš takříkajíc „za své“. U levnějších elektrokol ale motor vypne, dojde k výraznému snížení rychlosti, a pak motor opět zapne, aby dorovnal rychlost na 25 km/h. Kolo pak nepříjemně cuká.

 

Přední, zadní, nebo středový pohon?

Určitým varovným signálem u elektrokol je pohon na přední nebo zadní kolo – nejen, že jízdní vlastnosti nejsou nijak dobré, ale také životnost baterie je u nich mnohem nižší, což pochopíte třeba už po roce či dvou, kdy začne výrazně klesat výkonnost. To se u kol se středovým pohonem nestává.

 

Dojezd, spotřeba a nabíjení

BOSCH, jehož elektromotory montujeme na naše kola, používá tři druhy motorů. Activ, Performence a Performence CX. Zatímco Active je svou výkonností určen do běžného terénu, Performence CX má nejvyšší výkon a hodí se do těžšího terénu. Tady je třeba vědět, že čím vyšší výkon motoru, tím vyšší spotřeba. Mezi motory Activ a Performence CX je rozdíl spotřebované energie na stejnou vzdálenost a ve stejných terénních podmínkách o 15 až 20 procent vyšší. Proto zákazníkům, kteří jezdí v běžných terénních podmínkách, doporučujeme Activ. Těm, kteří jezdí třeba do Alp, naopak dopručujeme Performence CX.

Nabíjení baterie je jednoduché. Můžeš ji nabíjet např. v garáží přímo na kole, nebo, pokud nemáš možnost nabíjet tam, kde máš kolo „zaparkované“, můžeš baterii vyjmout a nabít si ji doma. Baterie má zhruba dva kilogramy, přenášení tak není nijak velký problém. Jinak celý pohonný systém váží 7 až 7,5 kg – což závisí na kapacitě baterie.

Baterie nabízíme o kapacitě 300 Wh, 400 Wh a 500 Wh. Baterie o 300 Wh dáváme na kola, která jsou určena spíše na cyklostezky nebo na jízdu po městě s dojezdem zhruba 70 km, u 400 Wh je to přibližně 110 km, s baterií o 500 Wh ujedeš cca 140 km na jedno nabití. Výrobce udává dojezdovou vzdálenost i větší, protože počítá s ideálními podmínkami (např. u 500 Wh baterie 190 km), je ale řada faktorů, které tuto vzdálenost ovlivňují – terén, hmotnost cyklisty atd.

 

Kolik stojí kvalitní elektrokolo?

Častá otázka je, kde je cenová hranice mezi kvalitním a méně kvalitním elektrokolem. Dá se říci, že opravdu dobré elektrokolo, které poskytne skutečně komfortní jízdní vlastnosti, pod 40 tisíc korun koupíš jen těžko.

Možná si teď říkáš, že když se dá pořídit i levnější elektrokolo, nebudeš za něj dávat přes 40 tisíc. Pokud už jsi měli možnost se na některém z levnějších elektrokol svézt. Doporučuji ti, aby ses přišel podívat do naší prodejny a vyzkoušel si, jak jezdí kola VOICE BOSCH. Věřím, že hned poznáš rozdíl.