Jak vybrat elektrokolo?

Elektrokola jsou rok od roku populárnějším dopravním i sportovním prostředkem. Dnes se dá pořídit již za opravdu rozumnou cenu a výběr je opravdu velký. 

 

Před výběrem Vašeho elektrokola je zapotřebí si položit pár základních otázek:

1/ Za jakým účelem si elektrokolo pořizujete?

2/ Po jakých cestách budete nejčastěji jezdit?

3/ Jak často budete jezdit? A jaké vzdálenosti potřebujete urazit?

4/ Potřebujete speciální rám? (skládácí kola, kola s nízkým nástupem)

5/ Kolik chcete do kola investovat?

 

1. Kdo na elektrokole bude jezdit?

Rámy mají provedení pánské, dámské či univerzální, případně nízký nástup. Záleží také na výšce postavy, délce nohou, zdravotním stavu a zvyklostech každého jezdce. Pomoci ti může přibližná tabulka velikostí, ale vždy je nejlepší dané kolo vyzkoušet na vlastní kůži, posedět si na něm, projet. Jedině tak zjistíš, zda ti kolo opravdu sedne.

 

2. Kde na kole budete jezdit?

Aby sis jízdu na elektrokole opravdu užil, je třeba se hned na začátku rozmyslet, kde se s elektrokolem budeš pohybovat. Jaký terén a druh jízdy preferuješ. Je rozdíl, pokud budeš na kole jezdit pouze ve městě nebo se s ním budeš prohánět po hřebenech hor. Každý terén vyžaduje od kola jiné vlastnosti.

 

Městská elektrokola – pro zvládnutí městské džungle

Městská elektrokola si nejvíce užiješ při ježdění ve městě, nenáročných výletech po okolí, nebo při vyjížďce třeba na ryby po pěkné pěšině kolem řeky. Díky sníženému rámu umožňují snadný a pohodlný nástup a sesednutí, což nejlépe využiješ právě v provozu - v každodenní městské džungli při dojíždění do práce nebo na nákup. Blatníky umožňují jízdu za každého počasí, na nosič můžeš připevnit brašnu nebo košík s nákupem a elektrokolo můžeš jednoduše postavit na stojánek. Nemusíš se bát ani jízdy v šeru či v noci, protože městská elektrokola jsou už z výroby vybavena předním i zadním osvětlením. Nehodí se pro jízdu v těžkém terénu a vyvarovat by ses měl i prudkých stoupání. Průměr kol je 26 nebo 28.

Městské elektrokolo je pro mě vhodné, pokud 90% cest vede po dobře upravených (zpevněných) cestách, nebo mám problém s nastupováním na klasické kolo a ocením nízký nástup.

 

Krosová kola – do práce i na výlet, na cyklostezku i pěšinu

Budeš kolo využívat při dojíždění ve městě, ale chcete na něm vyrazit i na delší, nenáročný výlet? Pak je pro tebe trekové elektrokolo to pravé! Jedná se o sportovnější variantu městského elektrokola, která však s lehkostí zvládne i polní cesty nebo pěšiny. Stejně jako městské elektrokolo, je i trekové vybaveno blatníky, nosičem a stojánkem.

Trekové elektrokolo je pro mě vhodné, pokud 85 % a více cest podnikám po silnicích, cyklostezkách nebo dobře upravených cestách v nenáročném terénu.

 

Krosová kola – na výlet, do přírody i do práce… na krosovém kole je legrace

Sportovnější varianta trekového elektrokola, která má širší pláště a větší počet převodů. Díky tomu se skvěle hodí pro jízdu v lehčím terénu, ale pohodlně se na něm svezete i ve městě, do práce nebo na cyklostezce. Krosová elektrokola, na rozdíl od trekových, nemají blatníky ani nosiče. Ty však můžete kdykoliv dokoupit a namontovat. 

Krosové elektrokolo je vhodné pro ty, kteří převážně využívají silnice a cyklostezky (cca 70%), ale rádi kolo využijí na občasnou jízdu v lehčím terénu.

 

Horská elektrokla – do terénu, do lesa, po cyklostezce do města, údolím podél řeky, po silnici? Do kopce? To je to, co horské kolo chce!

Nejuniverzálnější a nejsportovnější varianta elektrokola, se kterým Vás nic nezastaví. Zamilujte si bezstarostnou jízdu v terénu, do kopce i z kopce, po polních či lesních cestách a nejrůznějších pěšinách. Pohodlně se svezete i po silnicích a cyklostezkách.

Horské elektrokolo je vhodné pro ty, kteří si chtějí užívat výlety v terénu a zbytek cest podnikat po silnicích a cyklostezkách.

 

3. Jaký očekáváte dojezd elektrokola?

Informace o dojezdu je jeden z nejčastěji pokládaných dotazů kolem elektrokol vůbec. Odpověď však není vůbec jednoduchá. Je to podobné, jako když se snažíte odpovědět, kolik kilometrů ujedete s plnou nádrží vašeho auta… Dojezd elektrokola ovlivňuje celá řada faktorů:

Kapacita baterie: čím vyšší má baterie kapacitu (udáváno v jednotce Ah nebo Wh), tím vyšší je skutečný dojezd elektrokola.

Stav a stáří baterie: Baterie postupným stárnutím přirozeně přichází o část své kapacity. Ke konci životního cyklu baterie nebude dojezd takový jako byl na začátku používání.

Použitý motor: středový motor s torzním ve srovnání s pohonem v zadním náboji se snímačem otáčení dokáže lépe využít energii z baterie a to až o 10%.

Profil trasy: pokud budete jezdit v kopcovitém terénu, baterie se vybije dříve, než jízdou po rovině

Nastavení asistence: při jízdě na elektrokole můžete volit z 5 stupňů asistence elektrokola. První stupeň pomáhá nejméně a zároveň spotřebuje také nejméně energie. Stupeň 5 pomáhá nejvíce a nejvíce také spotřebovává energii z baterie.

Váha jezdce a nákladu: Vyšší hmotnost jezdce a nákladu negativně ovlivňuje spotřebu energie

Kondice jezdce: Čím více šlapete, motor spotřebuje méně energie.

Styl a plynulost jízdy: Plynulá jízda je úspornější oproti střídání různých jízdních režimů či častém zastavování a rozjíždění, které snižuje dojezd.

Dofouknutí pneumatik / plášťů: důležité je správné nahuštění pneumatik. Podhuštěné pneumatiky přináší lepší přilnavost v terénu, ale nesou s sebou i vyšší spotřebu energie. Naopak více nahuštěné pneumatiky přináší nižší spotřebu energie. Pro nafukování pneumatik dodržujte hodnoty stanovené výrobcem uvedené na plášti, jedině tak si užijete správný požitek z jízdy.

Povětrnostní podmínky: Ideální je jízda při teplotě okolo 20°C a v bezvětří. Jízda při nízkých teplotách či silném protivětru ovlivňuje dojezdovou vzdálenost. Počítejte s tím, že se v chladu baterie elektrokola rychleji vybíjí a dojezdová vzdálenost tak může být kratší až o třetinu než v jiných částech roku.

 

4. Jakou cenu u kola očekáváte?

Rozumně vybavené elektrokolo v dnešní době můžeš sehnat už v ceně od 30 000 Kč. Poté již záleží na vašich požadavcích a představách. Cenu ovlivňuje typ motoru (středový či v zadním náboiji), kapacita baterie ovlivňující dojezd elektrokola a použité komponenty. Samozřejmě můžeš sehnat i levnější elektrokolo v ceně do 24 000 Kč, ale pak musíš počítat s vykoupením takto nízké ceny vyššími investicemi do servisu a údržby kola. Ve finále tak utratíš víc peněz, než v případě zakoupení kvalitního produktu.

 

5. Typ elektromotoru

Motor v zadním náboji  – jedná se o nejpoužívanější typ umístění motoru. Skvěle se hodí do městského nebo rovinatějšího terénu, protože od tene nevyžaduje frekvenční šlapání. Stačí pouze otáčet pedály a kolo jede za Vás (samozřejmě s vyšší spotřebou energie).

Výhody zadního motoru:

+ dobrý poměr cena/výkon

+ zrychlení motoru

+ neklade téměř žádný odpor – tzn. není nutné tolik šlapat, stačí lehce otáčet pedály a elektrokolo jede za Vás, samozřejmě s vyšší spotřebou energie

+ jednoduchý servis.

Nevýhody zadního motoru:

- zatížení kola v zadní části

- hlučnost motoru ve stoupání

- vyšší zatížení výpletů kola

- nutnost použít klíč v případě demontáže zadního kola

- neefektivní hospodaření s energií při vyšším zatížení motoru (ve srovnání se středovým pohonem má motor v zadním náboji vyšší spotřebu)

- méně citlivé dávkování výkonu kola (elektromotor pomáhá více než vy šlapete nebo naopak méně než šlapete = složitější synchronizace.

- není vhodný pro jízdu ve velkých kopcích


Motor středový – nejoptimálnější umístění motoru z pohledu vyvážení a jízdních vlastností. Torzní (tlakový) snímač nesnímá pouze otáčení pedály, ale i sílu jakou šlapete. Podle toho Vám elektrokolo přidává přípomoc. Skvěle reaguje na změny rytmu šlapání.

Výhody středového motoru:

+  krátká reakční doba asistence

+ přesné a citlivé dávkování motoru (torzní snímač přesně vyhodnotí jakou asistenci poskytnout)

+ spolehlivost

+ úspornost a delší dojezd díky volbě optimálních otáček

+ v případě výměny kol je zachováno jednoduché sundání v podobě rychloupínací páčky

+ vhodný pro jízdu v kopcích a prudších stoupáních

Nevýhody středového motoru:

-  vyšší pořizovací cena

- zkrácení životnosti řetězu cca o 15% v závislosti na stylu řazení

- vyžaduje citlivější řazení přehazovačkou (neřadit při napnutém řetězu)

 

6. Umístění a kvalita baterie

Rámová baterie – nejideálnější místo pro umístění baterie elektrokola je v jeho rámu, místo láhve na pití. Díky umístění v rámu není narušeno těžiště kola (na rozdíl od baterie nosičové) a kolo je tak lépe ovladatelné. Rámové baterie mohou být plně nebo částečně integrované do rámu kola, díky čemuž je ještě více vylepšena stabilita a ovladatelnost. Další výhodou plně integrované baterie je jistě i čistý design kola, kdy baterie nenarušuje estetiku, protože s kolem tvoří jednotný sladěný celek. Všechny typy baterií lze z elektrokola pohodlně vyjmout pro potřeby nabíjení nebo jako ochranu proti krádeži.

Nosičová baterie – se nejčastěji používají u městských kol, kde předpokládáme využití zadního nosiče, ve kterém je baterie umístěna. Nosič má 2 patra, díky tomu je možné na nosič umístit košík či brašnu a zároveň i baterii, kterou je možné opět v případě potřeby nabíjení nebo ochrany proti krádeži jednoduše vyndat.

 

Kvalita a životnost baterie  - V elektrokolech Crussis najdeš pouze kvalitní bateriové články Panasonic nebo Samsung. Nejpoužívanější jsou baterie lithium iontové (Li-ion), které zaručují dlouhou životnost a navíc jsou i relativně lehké. Abyste co nejvíce prodloužili životnost své baterie v elektrokole, je důležité ji pravidelně dobíjet. A to i v případě, že elektrokolo zrovna nepoužíváte. V tom případě byste měli baterii skladovat nabitou na 50 – 80% její kapacity a dobíjet cca 1x za měsíc.

Doporučení k bateriím elektrokol:

Baterii dobijte po každé jízdě na cca 50 – 80% její kapacity (nebojte, baterie nemají paměťový efekt, naopak tímto prodloužíte její životnost)

Nedojíždějte baterii do jejího úplného vybití. Snažte se neklesnout pod 20% kapacity.

Baterie není nutné formátovat!

Baterii skladujte při pokojové teplotě.

Dobíjej baterii elektrokola i v případě nepoužívání cca 1x za měsíc a skladuj ji nabitou na 50 – 80% kapacity.

 

7. Velikost elektrokola:

Vybrat správnou velikost kola není tak jednoduché, jak se na první pohled může zdát. Máme pro tebe připravenou obecnou tabulku doporučených velikostí, ale nelze se na ni 100% spolehnout. Každý z nás má jinou postavu, rozhoduje například i délka nohou, délka rukou, náš zdravotní stav nebo zvyk (na jak velkém kole jsme doposud jezdili). Proto je nejlepší, když si necháte poradit od prodejce, který má dostatek zkušeností. Zároveň si vybrané elektrokolo můžeš projet a vyzkoušet, zda ti skutečně sedne a cítíš se na něm pohodlně.

 

 

 

8. Testovací jízda

Není nic lepšího než si vysněné elektrokolo vyzkoušet na vlastní kůži a rozhodnout se podle vlastního pocitu. Jedině tak si dokážeš odpovědět na otázky, na které nikde jinde nenalezneš odpověď (ani v recenzích a informacích z nejrůznějších článků). Jak se mi na elektrokole sedí? Je tato velikost pro mě ta pravá? Je asistence motoru taková, jakou jsem si představoval? Chci vůbec toto elektrokolo?  Přijď k nám na prodejnu a my ti poradíme.